حیدر توکلی شانجانی رئیس هیئت مدیره گروه صنایع غذایی آی سودا از برندهای صاحب نام در زمینهی تولید انواع شکلات، آبنبات و تافی، کیک و کلوچه و …در یادداشت اختصاصی برای پایگاه خبری فناوری غذا و صنایع تبدیلی کشاورزی ایران ( ایفتاتی آی ) در مورد راهکارهایی برای مقابله با رکود اقتصادی در دوره فراگیری کرونا نوشته است:
آنطور که از اخبار میشود فهمید این است که این بیماری مدتها و بلکه برای همیشه با ما است. فعلا باید با امواج سوم و چهارم و… آن روبرو شد. به تبع عوامل شیوع کرونا همه کسب و کارها دچار دگرگونی میشوند بعضی ها رونق بیشتر و بعضاً نیز با رکود بازار مواجه میشوند.لدا پیش بینی میشود که رکود در نظام اقتصادی قنادیها فعلا افزایش پیدا کند.
این تکانها موجب افزایش قیمت مواد اولیه شده و نظم معمولی بازار را نیز که بر مبنای خرید نسیه میباشد، به هم میریزد و به سمت خرید نقدی و حتی پیش پرداخت پیش می رود.
صنف به سمت کوچکتر و ضعیفتر شدن پیش میرود.
اولا توصیه میشود که با ایجاد اطاق فکر و بکار گیری ابزارهای مناسب مانند طوفان مغزی و بسیج اندیشه ها و … بطور اساسی به این مشکل پرداخته شود.
ثانیا با نو آوری در تولید و بسته بندی و اطلاع رسانی کامل مبنی بر اینکه این محصولات گواهی عدم کوید ۱۹ دارند، میتواند بازار جدیدی را ایجاد کند
ثالثا با ایجاد بسته ی فروش مواد اولیه کامل یک شیرینی با دستور العمل آن، به سمت بازارهای جدید میتوان رفت.
مثلاً در یک بسته زیبا مواد اولیه یک کیلو شیرینی نارگیلی شامل آرد، شکر، پودر نارگیل و روغن و … بطور مجزا بسته بندی شود و در اختیار خریداران قرار گیرد تا خودشان بپزند.
چون همه مواد اولیه مورد نیاز در آن بسته موجود میباشد دیگر نیازی نیست که خریداران مقدار زیادی از مواد را بخرند و یا اینکه نتوانند پیدا کنند.
با سهولت طبق دستورالعمل، آنها را با یکدیگر مخلوط کرده و شیرینی مورد علاقه خود را با اطمینان از سلامتی میپزند.
مدیریت کاهش هزینه نیز از عوامل ضروری است.
از راهکارهای کاهش هزینه برق گرفته تا کاهش نیروی انسانی و یا دورکاری و …