فرآوردههای لبنی یکی از منابع غذایی تأمین کننده عموماً کلسdم بدن است. شیر به عنوان ماده اولیه این مواد غذایی به ویژه برای کودکان ضروری است. در چند دوره توزیع شیر رایگان در مدارس کشور انجام شد اما این روند مستمر و ادامه دار نبوده است.
در برخی مواقع هم کیفیت نامطلوب شیر منجر به دور ریز شدن این شیرهای یارانهhd در مدارس میشد. تأمین و مصرف فرآوردههای لبنی سالم و با کیفیت مناسب میتواند تضمین کننده سلامت جامعه و نسل آینده باشد.
صادرات و درآمد ارزی
وحید مفید، نایبرئیس هیأتمدیره انجمن صنایع لبنی درباره وضعیت تولید لبنیات در کشور به مهر گفت: امسال وضعیت تولید افزایش جزئی داشت اما این افزایش تولید منتج به افزایش مصرف نشده و بیشتر در کانال صادرات رفته است.
وی افزود: قیمت در بازار چون با افزایش همراه بوده است باعث شده روی قدرت خرید مردم اثر گذاشته و مصرف سرانه لبنیات در کشور کمتر شود.
وی در ادامه درباره صادرات این محصولات غذایی، عنوان کرد: آنچه بیشتر از ایران در حوزه لبنیات صادر میشود شیر خشک صنعتی، کره و مقدار کمی خامه است. در کنار آن فرآوردههایی مثل پنیر، دوغ، ماست و … هم صادر میشود اما به لحاظ ارزش مالی در سطح پایینتری است.
وی تصریح کرد: نرخ ارزشی که هر محصول دارد به قیمت برابری دلار و ریال بر میگردد. هنگامی که نرخ ارز در کشور افزایش مییابد به تبع آن درآمد ارزی کشور هم بیشتر میشود؛ یعنی در مقایسه با بازار داخل، صادرکنندگان میتوانند گرانتر محصول خود را به فروش برسانند.
نایبرئیس هیأتمدیره انجمن صنایع لبنی یادآور شد: در ۶ تا ۷ ماهه ابتدای سال قیمت کره با توجه به افزایش قیمت جهانی روغن بالا رفت؛ ضمن این که تقاضا برای محصولات ما زیادتر شد.
این مسئول صنفی با بیان این که نرخ کرههای صادراتی ایران مناسبتر از قیمتهای جهانی بود، عنوان کرد: طبیعی است، تقاضا ایجاد شده و بازار صادراتی کشش بیشتری پیدا کرده است.
صادرات لبنیات با نرخ پایینتر
پیشتر یکی از فعالان بازار لبنیات به مهر گفته بود چون کشور تحریم است محصولاتی که از ایران صادر میشود با قیمت پایینتر نسبت به سایر کشورها است. مفید در این خصوص گفت: سابقه ورود ایران در حوزه لبنیات به بازار صادراتی خیلی طولانی نیست. ما تا ۱۰ سال قبل واردکننده یک سری محصولات لبنی بودیم. به عنوان نمونه همین کره حیوانی تا حدود ۱۰ سال پیش وارد میشد؛ حتی شیرخشک. امروز در مقایسه با یک دهه قبل از واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم.
نایبرئیس هیأتمدیره انجمن صنایع لبنی با بیان این که هنگامی که کسی بخواهد در بازار صادراتی کار کند سابقه، برند و… روی ارزش کالاهای صادراتی وی اثر مستقیم دارد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که صادرکنندگان ما محصولات را تا حدودی پایینتر از نرخ جهانی میفروشند به دلیل نوپا بودن و نوظهور بودن ما در عرصه صادرات است. به مرور زمان، خریدارهای بینالمللی ما را میشناسند و به کیفیت محصولات ما اطمینان پیدا کرده و میتوانیم ما هم به قیمت اصلی محصولات خود را به بازار جهانی عرضه کنیم. در بازار داخل هم شاهد هستیم وقتی کالایی را شرکتی جدید تولید میکند اوایل نرخ خود را پایینتر از رقبا میدهد تا محصول در بازار شناخته شود و بعد به مرور قیمت را به نرخ متعادلی که در بازار است، میرساند.
وی با بیان این که البته ممکن است موضوع تحریم هم به نوعی اثرگذار باشد، تصریح کرد: در مجموع صادرات ما با درصد پایینتری نسبت به نرخ بازار جهانی انجام میشود.
وی درباره بازار صادراتی کشور گفت: بیشتر بازارهای صادراتی ما عراق، پاکستان، افغانستان، روسیه و کشورهای این منطقه هستند. همچنین برخی شرکتها به کشورهای دورتر مانند ژاپن هم صادرات دارند ضمن این که صادرات به چین هم در حال پیگیری و بررسی است؛ اما عمده صادرات به کشورهای همسایه شمالی، غرب و شرق است.
این مسئول صنفی گفت: سازمان غذا و دارو ژاپن مقررات بسیار سختگیرانهای دارد و همین که یکی سری از محصولات شرکتهای ایرانی رجیستر میشود موفقیت بزرگی است که نشان میدهد کیفیت فرآوردههای ما را تأیید کردهاند.
مفید با تاکید بر این که به مرور محصولات این سبد برای ژاپن اضافه میشود، اظهار کرد: مهم ورود و نفوذ به بازار بود. ادامه کار به قدرت بازاریابی شرکتهای داخلی بر میگردد تا در این بازار سهم مناسبی پیدا کنند.
۸۰ تولیدکننده ۸۰ درصد فرآوردههای لبنی را تولید میکنند
این عضو انجمن صنایع لبنی درباره آمار تولیدکنندگان، گفت: زمانی، تعداد واحدهایی که پروانه بهره برداری گرفته بودند بالای ۱۰۰۰ واحد بود. در حال حاضر تعداد، حداکثر ۳۰۰ واحد است؛ اما این به معنی کم شدن تعداد تولیدکنندگان نیست زیرا بسیاری از تولیدکنندگان واحدهای تولیدی کوچکی بودند که در برخی از شهرها ایجاد شده بودند. آنها صرفاً شیر یارانهای تولید میکردند.
وی ادامه داد: پس از سال ۱۳۹۰ و با مطرح شدن موضوع هدفمندی یارانهها، شیر یارانهای حذف و واحدها تعطیل شدند زیرا ظرفیت زیادی نداشتند.
وی اظهار کرد: آمار واحدهای تولیدی بزرگ در صنعت لبنیات در حال رشد است؛ یعنی برندهای بزرگ کسب و کار خود را توسعه میدهند. به عنوان مثال، از این حدود ۳۰۰ واحد تولیدی، ۸۰ شرکت ۸۰ درصد بازار لبنی را تأمین میکنند. همچنین آمار تولید نسبت به زمانی که ۱۰۰۰ واحد فعالیت داشتند بیشتر هم شده است. بنابراین واحدهای کوچکی که حذف شدند عمدتاً واحدهایی بودند که مجهز نبودند.
این مسئول صنفی توضیح داد: یک سری در رقابت حذف شدند و بخشی هم با حذف یارانه شیر یارانهای از گردونه تولید کنار رفتند چون تنوع محصول نداشتند.
سرویس خبری:اقتصاد و بازار
منبع:خبرگزاری مهر