واقعیت این است که در سالهاى اخیر شاهد شکست بسیارى از استارت آپ هاى صنایع غذایى بوده ایم. بسیارى بر این باورند که در این حیطه چندان فرصت و شانسى براى موفقیت نمانده است.
در این مطلب به چند دلیل اشاره مى کنیم که حاکى از روند رشد استار آپ هاى صنایع غذایى در آینده هستند.
دلیل اول: خیلى از ما توجه بیشترى به سلامت خود مى کنیم.
آگاهى عمومى نسبت به سلامت در سالهاى اخیر افزایش بسیارى داشته است. بطور مثال آگاهى از این آمار وحشتناک که از هر سه امریکایى دو نفر از وزن مطلوب، سنگین تر اند بسیارى از مردم ایالات متحده را به سمت ورزش و تغذیه سالم سوق داده است. بسیارى از استارآپ هاى صنایع غذایى، مانند فلکس پرو میل، با هدف امکان تغذیه سالم و آسان براى همه، اقدام به ارائه رژیم هاى مناسب و سالم کرده و با تهیه و آماده سازى غذاهاى موجود در این رژیمها و ارسال آن براى متقاضیان ، قدمى بزرگ در جهت حفظ سلامت افراد کرده اند.
حفظ سلامت با تغذیه سالم به سرعت در تمام دنیا رو به گسترش است و دوران فست فودهاى خوشمزه اما بسیار مضر به سرعت جاى خود را به غذاهاى ساده و سالم مى دهند. این فرصتى استثنایى براى نوآوران است تا هر چه بیشتر مردم جهان را در این مهم یارى کنند.
دلیل دوم: ما علاقمند به آشپزى آسان شده ایم
زندگى پرمشغله و زمان اندکى که براى ما در طول روز باقى مى ماند فرصت آشپزى را از بسیارى از ما گرفته است. نه اینکه نخواهیم آشپزى کنیم، زمان کافى نداریم.
استارت آپ هاى غذایى چون المنتس با تولید غذاهاى پیش- آماده با تکنولوژى فریز خشک مواد غذایى کیفیت بالا، این امکان را فراهم مى کنند که افراد با تهیه این بسته هاى غذایى تنها با گرم کردن، غذاى سالم و خوشمزه اى براى خود و خانواده شان آماده کنند بدون آنکه فعالیت و زمان لازم براى تهیه غذاى خانگى را به کار گرفته باشند. این امر جذابیت نوآورى در این زمینه را چند برابر کرده است. به انواع غذاها و روشهاى تهیه آنها فکر کنید.
دلیل سوم: ما به دنبال محصولات ارگانیک با قیمت مناسب هستیم
بیشتر ما دوست داریم مواد غذایى ارگانیک استفاده کنیم که فاقد انواع سموم و هورمون هستند. اما مواد غذایى ارگانیک بسیار گران تر ( بیش از دو برابر محصولات غیر ارگانیک) و بخصوص براى خانواده هاى پرجمعیت به صرفه نیستند. بسیارى از استارت آپ هاى صنایع غذایى با تمرکز بر این نکته به دنبال ارائه محصولات ارگانیک بصورت عرضه مستقیم از کشاورز به افراد هستند تا با کاهش قیمت به افرادى که تنها مانعشان قیمت بالاست کمک کرده باشند.
دلیل چهارم: بسیارى از رستورانها زنجیره اى دیگرچندان باب طبع جوانان نیستند
بسیارى از رستورانهاى زنجیره اى مانند بوفالو وینگز و اپل بیز که در گذشته بسیار مورد پسند و استقبال مردم بودند محبوبیت سابق را از دست داده و استارآپهاى جذابى چون بلو ایپرن بیشتر به مذاق جوانترها خوش مى آیند. آنها با ارائه انواع غذاها مطابق با سلایق گوناگون و همچنین ارائه برنامه هاى هفتگى متنوع و پروموشنهاى جذاب گوى سبقت را از رستورانها ربوده اند. فرصتى استثنایى براى جذب مشترى هاى وفادار براى نوآوران.
دلیل پنجم: بسیارى به دنبال ارسال مواد خوراکى هستند
باز هم داستان مشغله و لذت ارسال غذا و مواد خوراکى درب منزل. فرصت جذاب براى استارت آپ هاى صنایع غذایى سهم خود از بازارى به بزرگى بیش از ٢١٠ میلیارد دلار را کسب کنند. بسیارى با تهیه مواد اولیه باکیفیت و عرضه بصورت مستقیم و دیگران با ارسال انواع غذا آماده یا پیش آماده به درب منزل دغدغه غذاى روزمره را براى بسیارى حل کرده اند. در سالهایى نه چندان دور فود دلیورى تنها به پیتزا و فست فودها محدود بود ولى اکنون افراد مى توانند هر آنچه را که هوس مى کنند به سرعت و اطمینان از کیفیت مناسب سفارش دهند و درب منزل تحویل بگیرند. مانند استارت آپ HelloFresh
نکاتى که در بالا ذکر شد تنها دلایلى چند از روند رو به رشد استارت آپ هاى صنایع غذایى را بر شمرده است. حقیقت این است که علیرغم مشغله و درگیریهاى روزافزون در جوامع امروزى، غذا همچنان جزئى حیاتى و البته لذب بخش از زندگى است. و در گستره پهناور این صنعت از چگونگى بهینه سازى تولید مواد اولیه تا رساندن غذاى سالم و خوشمزه به مشترى، فرصت براى نوآورى و رفع نیازهاى افراد وجود دارد.
سرویس خبری: اخبار فناوری غذا و بخش صنعت