ارکیده حیدرنژاد دوشنبه در نشست خبری در شیراز در حاشیه برگزاری آیین بازگشایی آموزش حضوری هنرستان شبانه روزی دخترانه کشاورزی فدک افزود: موفقیتهای سیاستهای توسعه پایدار کشاورزی در گرو جذب و حفظ کشاورزان و جوانان روستایی و عشایری برای مأموریت در این بخش است.
وی اضافه کرد: با توجه به آمار ارائه شده در ۱۴ سال گذشته سهم اشتغال مستقیم در بخش کشاورزی از سهم اشتغال کل کشور روند نزولی داشته است و جمعیت حدود ۴.۳ میلیون نفری بهرهبرداران بخش کشاورزی رو به افزایش سن است.
معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: برای پیشگیری از مشکلات در سالهای آتی، در سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و مؤسسه آموزش و ترویج مطالعات و بررسی های متعددی صورت گرفت و طرحی با عنوان طرح «تربیت کشاورزان آینده ایران» تدوین شد.
حیدرنژاد یادآور شد: مهیاسازی، جوانگرایی و توانمندسازی جوانان به منظور ورود به بخش کشاورزی در اولویت این طرح قرار گرفته است و مخاطبان این طرح روستازادگان، جوانان و نوجوانان با انگیزه و علاقمند به حرفه کشاورزی، دانشآموزان و دانشآموختگان مقطع متوسطه کشاورزی، دانشجویان و دانشآموختگان آموزشهای عالی نظری و مهارتی کشاورزی هستند که ضامن آینده کشاورزی کشور خواهند بود.
وی اظهار داشت: جذب این افراد به مشاغل کشاورزی اعم از مشاغل سنتی، نوین و نوپا نیازمند سرمایهگذاری اشتغالزایی متناسب با آمایش سرزمین در بخش کشاورزی، ایجاد جذابیت در مشاغل کشاورزی، توسعه کشاورزی مدرن، علمی و اقتصادی و بهرهور است.
فعالیت ۱۵۰ هنرستان کشاورزی در کشور
معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود ۱۵۰ هنرستان کشاورزی در کشور مشغول به فعالیت هستند که برای تحقق سیاستگذاریهای طرح «تربیت کشاورزان آینده ایران» راهاندازی شدهاند؛ تعداد این هنرستانها طی دو سال گذشته افزایش یافته است.
وی افزود: از این تعداد، ۴۰ هنرستان متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است؛ هشت هنرستان در سال ۱۳۹۸ تأسیس شد و در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، تعداد آنها به ترتیب به ۲۴ و در نهایت ۴۰ واحد رسید.
آغاز آموزش حضوری در هنرستان دخترانه کشاورزی در شیراز
حیدرنژاد اظهار داشت: هنرستان فدک در استان فارس دوشنبه اول آذرماه به عنوان نخستین هنرستان دخترانه وابسته به وزارت کشاورزی و چهارمین هنرستان کشاورزی در کل کشور آموزشهای خود را به صورت حضوری آغاز کرد.
معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: هنرستان شبانهروزی دخترانه فدک شیراز سال ۱۳۹۹ تأسیس و موفق به جذب ۲۸ دانش آموز و هنرجوی دختر در رشته فنی حرفه ای صنایع غذایی شد که این تعداد در سال تحصیلی جاری به ۱۱۴ دانش آموز در سه رشته افزایش یافته است.
حیدرنژاد بیان کرد: در حال حاضر، ۳۵ نفر در پایه دهم رشته صنایع غذایی، ۳۵ نفر در رشته تولید و پرورش گل و گیاهان زمینی، ۱۶ نفر در رشته تولید گیاهان دارویی مشغول به تحصیل هستند و این هنرستان در دو پایه دهم و یازدهم در حال فعالیت است.
او ادامه داد: با نیازسنجی انجام شده در استان فارس،شهرستان جهرم ظرفیت بسیار خوبی برای راه اندازی هنرستان دخترانه دارد که امید است در سالهای آینده شاهد تأسیس هنرستان در این شهرستان باشیم.
هنرستانهای کشاورزی دخترانه در حال توسعه
این مقام مسئول اضافه کرد: امسال ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تعداد هنرستان های دخترانه را توسعه دهیم و دختران نیز استقبال بسیار خوبی از راه اندازی این هنرستان ها داشته اند؛ همچنانکه امسال در گیلان و شهرستان بابلسر در استان مازندران هم هنرستان های دخترانه راهاندازی کردیم.
معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: در سالهای آتی مهمترین هدف ما افزایش کیفی هنرستانها، بروزرسانی رشتههای کاردانش و متناسب کردن این رشته ها با بازار کار جدید است.
وی عنوان کرد: این هنرستانها، هسته اولیه طرح «تربیت کشاورزان آینده ایران» هستند و هدف ما این است که دانش و مهارت لازم جهت ورود به مشاغل زنجیره ارزش کشاورزی به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود و آنها را برای ورود به فعالیت در بخش کشاورزی آماده و مهیا کنیم.
حیدرنژاد با بیان اینکه مشاغل کشاورزی بسیار متنوع هستند، گفت: در بخش آموزش عالی نیز شرایط برای هنرجویان در این رشته فراهم است و در حال حاضر در دانشگاه های مختلف کشور از حدود ۳۳ رشته کاردانش کشاورزی بهره میبریم.
وی ابراز کرد: امیدواریم با اجرای کامل طرح «تربیت کشاورزان آینده ایران» در سال آینده بتوانیم نیروی کار دانش بنیان و کارآمد را وارد عرصه کشاورزی کنیم و همچنان این بخش کشاورزی را پویا و فعال نگه داریم.
معاون آموزشی مؤسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، اعلام کرد: در سال ۱۳۷۱ بر اساس مصوبه هیأت وزیران برخی از وزارت خانه ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی مکلف شدند که در زمینه آموزش های رسمی کاردانش با آموزش و پرورش همکاری کنند و تا ۵۰ درصد امکانات و ظرفیتهای مراکز آموزشی خود را در اختیار پرورش و آموزش هنرجویان کاردانش بگذارند.