محمدرضا طلایی، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به این پرسش که در حوزه برند سازی زعفران برنامه سازمان چیست تا از صادرات فلهای جلوگیری شود به مهر گفت: متأسفانه خلأ ما در برند سازی سبب شده تا زعفران به شکل فلهای صادر شود اما هر سال تجار در حوزه برند سازی تلاش میکنند و سهم ایران در این زمینه در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه این امر باید از سوی بازرگانان و صنایع فرآوری پیگیری شود، افزود: عرضه زعفران به بورس کالا این بستر را از سوی سازمان تعاون روستایی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: اقداماتی در حوزه صادرات زعفران از استانها انجام شده که یکی از آنها جلب کردن نظر صندوقها برای مشارکت این بخش برای صادرات طلای سرخ است.
طلایی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا زیرساختهای لازم در واگذاری خرید حمایتی زعفران به تشکلها، فراهم شده است که تجربه کلزا تکرار نشود، اظهار کرد: در حوزه خرید حمایتی فعلاً با محصولات محدودی از جمله کشمش، سیب زمینی، پیاز و میوه آغاز شده که سرمایه زیادی نمیخواهد. خرید حمایتی محصولی مانند کلزا سرمایه زیادی میخواهد که محصولات فعلی به این سرمایه نیاز ندارد.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان عنوان کرد: با تشکلها و کارخانجات فرآوری کننده انگور به کشمش رایزنی شده و با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت بخش دولتی تسهیلگری کرده تا این امر با کمترین چالش انجام شود.