واقعيت اين است كه در سالهاى اخير شاهد شكست بسيارى از استارت آپ هاى صنايع غذايى بوده ايم. بسيارى بر اين باورند كه در اين حيطه چندان فرصت و شانسى براى موفقيت نمانده است.
در اين مطلب به چند دليل اشاره مى كنيم كه حاكى از روند رشد استار آپ هاى صنايع غذايى در آينده هستند.
دليل اول: خيلى از ما توجه بيشترى به سلامت خود مى كنيم.
آگاهى عمومى نسبت به سلامت در سالهاى اخير افزايش بسيارى داشته است. بطور مثال آگاهى از اين آمار وحشتناك كه از هر سه امريكايى دو نفر از وزن مطلوب، سنگين تر اند بسيارى از مردم ايالات متحده را به سمت ورزش و تغذيه سالم سوق داده است. بسيارى از استارآپ هاى صنايع غذايى، مانند فلكس پرو ميل، با هدف امكان تغذيه سالم و آسان براى همه، اقدام به ارائه رژيم هاى مناسب و سالم كرده و با تهيه و آماده سازى غذاهاى موجود در اين رژيمها و ارسال آن براى متقاضيان ، قدمى بزرگ در جهت حفظ سلامت افراد كرده اند.
حفظ سلامت با تغذيه سالم به سرعت در تمام دنيا رو به گسترش است و دوران فست فودهاى خوشمزه اما بسيار مضر به سرعت جاى خود را به غذاهاى ساده و سالم مى دهند. اين فرصتى استثنايى براى نوآوران است تا هر چه بيشتر مردم جهان را در اين مهم يارى كنند.
دليل دوم: ما علاقمند به آشپزى آسان شده ايم
زندگى پرمشغله و زمان اندكى كه براى ما در طول روز باقى مى ماند فرصت آشپزى را از بسيارى از ما گرفته است. نه اينكه نخواهيم آشپزى كنيم، زمان كافى نداريم.
استارت آپ هاى غذايى چون المنتس با توليد غذاهاى پيش- آماده با تكنولوژى فريز خشك مواد غذايى كيفيت بالا، اين امكان را فراهم مى كنند كه افراد با تهيه اين بسته هاى غذايى تنها با گرم كردن، غذاى سالم و خوشمزه اى براى خود و خانواده شان آماده كنند بدون آنكه فعاليت و زمان لازم براى تهيه غذاى خانگى را به كار گرفته باشند. اين امر جذابيت نوآورى در اين زمينه را چند برابر كرده است. به انواع غذاها و روشهاى تهيه آنها فكر كنيد.
دليل سوم: ما به دنبال محصولات ارگانيك با قيمت مناسب هستيم
بيشتر ما دوست داريم مواد غذايى ارگانيك استفاده كنيم كه فاقد انواع سموم و هورمون هستند. اما مواد غذايى ارگانيك بسيار گران تر ( بيش از دو برابر محصولات غير ارگانيك) و بخصوص براى خانواده هاى پرجمعيت به صرفه نيستند. بسيارى از استارت آپ هاى صنايع غذايى با تمركز بر اين نكته به دنبال ارائه محصولات ارگانيك بصورت عرضه مستقيم از كشاورز به افراد هستند تا با كاهش قيمت به افرادى كه تنها مانعشان قيمت بالاست كمك كرده باشند.
دليل چهارم: بسيارى از رستورانها زنجيره اى ديگرچندان باب طبع جوانان نيستند
بسيارى از رستورانهاى زنجيره اى مانند بوفالو وينگز و اپل بيز كه در گذشته بسيار مورد پسند و استقبال مردم بودند محبوبيت سابق را از دست داده و استارآپهاى جذابى چون بلو ايپرن بيشتر به مذاق جوانترها خوش مى آيند. آنها با ارائه انواع غذاها مطابق با سلايق گوناگون و همچنين ارائه برنامه هاى هفتگى متنوع و پروموشنهاى جذاب گوى سبقت را از رستورانها ربوده اند. فرصتى استثنايى براى جذب مشترى هاى وفادار براى نوآوران.
دليل پنجم: بسيارى به دنبال ارسال مواد خوراكى هستند
باز هم داستان مشغله و لذت ارسال غذا و مواد خوراكى درب منزل. فرصت جذاب براى استارت آپ هاى صنايع غذايى سهم خود از بازارى به بزرگى بيش از ٢١٠ ميليارد دلار را كسب كنند. بسيارى با تهيه مواد اوليه باكيفيت و عرضه بصورت مستقيم و ديگران با ارسال انواع غذا آماده يا پيش آماده به درب منزل دغدغه غذاى روزمره را براى بسيارى حل كرده اند. در سالهايى نه چندان دور فود دليورى تنها به پيتزا و فست فودها محدود بود ولى اكنون افراد مى توانند هر آنچه را كه هوس مى كنند به سرعت و اطمينان از كيفيت مناسب سفارش دهند و درب منزل تحويل بگيرند. مانند استارت آپ HelloFresh
نكاتى كه در بالا ذكر شد تنها دلايلى چند از روند رو به رشد استارت آپ هاى صنايع غذايى را بر شمرده است. حقيقت اين است كه عليرغم مشغله و درگيريهاى روزافزون در جوامع امروزى، غذا همچنان جزئى حياتى و البته لذب بخش از زندگى است. و در گستره پهناور اين صنعت از چگونگى بهينه سازى توليد مواد اوليه تا رساندن غذاى سالم و خوشمزه به مشترى، فرصت براى نوآورى و رفع نيازهاى افراد وجود دارد.
سرویس خبری: اخبار فناوری غذا و بخش صنعت