مهندس حیدر توکلی شانجانی ، مردی از جنس تلاش بوده و کسب و کار خانوادگی موفق “ آی سودا “را مدیریت می کند ، به این بهانه پای صحبت های ایشان نشسته و از تجربیات این مدیر موفق و لایق که در عرصه شیرینی و شکلات نام آشنا بوده و حرفی برای گفتن دارد بهره می جوییم.
ایفتاتی آی : جناب آقای مهندس حیدر توکلی شانجانی، ضمن آرزوی سلامتی ، بسیار خوشحال هستیم که از نظرات ارزشمند جنابعالی به عنوان کارآفرین نام آشنا و موفق صنعت غذا استفاده می کنیم .
1- به عنوان سوال نخست ، هر چند که خوانندگان ما با شما آشنایی کامل دارند ولی خواهشمندم مختصری خود را معرفی بفرمایید و از علاقه مندی های خود به عنوان یک مدیر با تجربه به ما بگویید :
بنده حیدر توکلی شانجانی در سال ۱۳39 در روستای زیبای شانجان از استان آذربایجان شرقی با تاریخی کهن متولد شدم . این روستا از حیث دارا بودن جاهای توریستی جزء پیشگامان می باشد. همچنین با وجود کوچک بودن و داشتن بافت روستایی تمامی امکانات شهری را با همت ، تلاش و همیاری مردم و خیرین برقرار نموده ، مهمترین شهرت شانجان فعالیت اغلب روستائیان در صنعت کیک وشیرینی ، شکلات ، چاپ و بسته بندی است که این روستا را به عنوان روستایی شاخص در منطقه معرفی کرده است. مهارت و پشتکار برادران باعث رونق کسب و کار گردید و زمینه مهاجرت خانواده در سال 1370 را مهیا نمود. در همان زمان ، برادران به همت و اراده همدیگر به کمک بنده شتافته تا تفکر نو و فصل جدیدی از تولید آغاز شود. در سالهای ابتدایی ، شکلات به صورت فله ای در بسته بندی نایلونی به فروش میرفت ولی با پیشرفت تکنولوژی و با دیدگاههای برادران ، تولید محصولات جدید با بسته بندی های نو به سرعت جای خود را در فروش و عرضه شیرینی و شکلات باز کرد. با این روش فروش گسترده تر شد از این رو خانواده توکلی لازم دانست کارگاه خود را توسعه داده و به روستای خوش آب و هوا منتقل کند. در همان سال با توجه به کیفیت بالای محصولات و تلاشهای شبانه روزی تولیدات افزایش چشمگیری پیدا نمود . به واسطه همین تلاشها و کوششهای شبانه روزی هم اکنون برادران توکلی رسما صاحب اسم و رسم بین الملی هستند.
2- آی سودا برند صاحب نام تولید انواع شکلات می باشد و خوانندگان ما با این مجموعه موفق آشنایی دارند لیکن خواهشمند است بفرمایید این مجموعه در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شده است؟ سبد کالایی این شرکت شامل چه محصولاتی است؟ علت نام گذاری این مجموعه با نام زیبای آی سودا چه بوده است ؟
برادران توکلی از سال ۱۳۵۴ فعالیت خود را در زمینه تولید انواع شیرینی ، شکلات و بستنی به صورت صنفی آغاز و پس از کسب تجربیات ارزشمند در سال ۱۳۷۲ شرکت فعلی را با نام شکوه شاد شانجان در سطح صنعتی تاسیس نموده . نام تجاری آی سودا که در زبان آذری به معنی تصویر ماه در آب است برای محصولات شرکت به ثبت رسیده است
3- نقش تحقیق و توسعه در صنعت غذا را چگونه ارزیابی می کنید و این واحد چه نقشی در مجموعه آی سودا دارد ؟
فرآیند تحقیق و توسعه یا به اختصار( R&D) در دنیای امروز با تغییراتی بسیار سریع و پر از نوسان مواجهیم که هر یک اثرات مختلفی در حوزه کسبوکار داشتهاند؛ چه تغییرات مرتبط با گسترش دانش و نوآوریهای هرروزه (و در نتیجه نیاز به تطبیق سیاستهای کسبوکارها با این نوآوریها) و چه تغییراتی که نیازها، خواستهها و تقاضای مشتریان و به طور کلی بازار را تحت تأثیر قرار داده است. از این رو شرکتها، سازمانها و کسبوکارهای مختلف به شناخت درست و بهروز تحولات و شرایط محتمل پیشِ رو برای دستیابی به یک سطح رقابتی مناسب و در نتیجه سودآوری پایدار احساس نیاز میکنند. در مجموع میتوان گفت مرحله طراحی و توسعه محصول، در حقیقت مرحله عبور از ایده به سمت یک محصول مشخص یا فرآیند خاص است و شامل طراحی، ساخت نمونه اولیه، آزمایش، بررسی کیفیت و کارایی همه و همه برعهده این واحد می باشد .
4 – خواهشمند است از تجربیات خود در خصوص بحث صادرات ، میزان صادرات و کشورهای هدف که صادرات محصولات شما صورت می گیرد برای خوانندگان ما بفرمایید؟
صادرات به کشورهای خلیج فارس (دوبی-امارت-عمان) کشورهای آسیای شرقی (تایلند و چین) کشورهای همسایه و ارواسیا (افغانستان-پاکستان-عراق-آذربایجان-روسیه-ترکمنستان-تاجیکستان-ازبکستان) کشورهایی که صادرات این شرکت انجام شده و جزو بازار هدف شرکت می باشند
- هزینه های بسیار بالای حمل و نقل و عدم امکان رقابت با سایر کشورها بدلیل ارائه سوبسید از سمت دولتهایشان برای صادرات به کشورهای همسایه
- تعرفهای گمرکی بسیار بالا برای محصولات ایرانی در کشورهای هدف
- عدم به روز رسانی تعرفه های گمرکی
- عدم امکان اظهارنامه گمرکی بر اساس قیمتهای فروش محصولات
- شرایط حمل و نقل و هزینه های بسیار زیاد حمل باعث گردیده تا مشتریان از کشورهای خرید نمایند که هزینه حمل و نقل توسط دولت آن کشور بعنوان جایزه به صادر کنندگان پرداخت می شود
- راهکارهای مرتبط با کم اثر یا بی اثر کردن شرایط تجارت خارجی در تحریم با استفاده از انواع روش ها مانند سازوکارهای اجرایی و هدفمند در جهت عملی شدن پیمان های تجاری منطقه ای و استفاده از ظرفیت توافقنامه های تجاری موجود و آتی، متنوع سازی مسیر نقل و انتقال پول، ارز جایگزین و استفاده از یک واحد پولی دیجیتالی با کشورها و بازارهای هدف،
- تعیین مزیت های صادرات و ارائه برنامه مشخص برای ارتقای کمی و کیفی این محصولات
- قیمت گذاری، بازاریابی و بسته بندی برای صادرکنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است
- توجه به نقش کلیدی برخی نهادهای موثر در امر صادرات از جمله بانک ها در تسهیلگری در جهت جهش صادرات
- تلاش برای گسترش بازارهای هدف و ایجاد تنوع در محصولات صادراتی
- جذب سرمایه، منابع مالی و فناوری پیشرفته خارجی برای تولید محصولات صادراتی
- زمانبندی مناسب تولید و تحویل محصولات صادراتی و تدوین و وضع استانداردهای تولیدات صادراتی
- اعطای تسهیلات ارزی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی صادرات گرا همراه با نظارت صحیح
- توسعه و تقویت شبکه حمل و نقل باری کشور به خصوص شبکه حمل جاده ای و ریلی
- توسعه فضاهای انبار و نگهداری کالا در مبادی تولید
- پرهیز از تغییرات مکرر در مقررات حوزه صادرات به منظور امکان برنامه ریزی بلندمدت صادرکنندگان
- تلخیص و ساده سازی قوانین و مقررات صادراتی و حذف قوانین موازی، منسوخ یا ناکارآمد
5- علل و عوامل نوسانات قیمت ها در بازار از دیدگاه جنابعالی به عنوان متولی صنعت چیست ؟
- شرایط ایجاد شده در خصوص بازگشت ارز صادراتی بعلت خرید ریالی مشتریان صادراتی و عدم ارائه ارز حاصل از صادرات بدلیل مشکلات بانکی و تحریم ها عدم پیوستن به FATF
- فروش محصولات با حداقل قیمت به تجار کشورهای همسایه و اختلاف فاحش قیمتهای فروش و ارزش گذاری (تعرفه گمرکی)
- نوسانات فاحش نرخ ارز در بازار که باعث عدم امکان تعاملات پیوسته در بازار با مشتریان سابق و جدید می گردد
- کاهش نرخ ارز در بازار و افزایش ناهمگون نرخ مواد اولیه باعث عدم امکان فروش ماطبق توقع مشتریان صادراتی گردیده و در بسیاری موارد باعث قطع همکاری می گردد عدم امکان عقد قراردادهای طولانی مدت با مشتریان خارجی بدلیل نوسانات نرخ ارز شده است
6- با چه مشکلاتی در صنعت خود روبرو هستید؟ و برای رفع این مشکلات چه پیشنهاداتی دارید ؟
عدم ثبات ، عدم تهیه و خرید یکسان مواد اولیه از لحاظ کمی و کیفی ، عدم تامین بازار دولتی ، مشکلات بروکراسی اداری ، گمرک، و سایر نهادهای نظارتی که تخصص به موضوع نگرشی ندارند و مشکلات نقدینگی .
امورات بخش خصوصی به اهل فن سپرده شود و انجمن های شخصی این صنف ها فعال شوند و برنامه ریزی بلند مدت برای تهیه مواد اولیه و زیرساختهای لازم آماده شود .
7- انتظار شما به عنوان یک تولید کننده با سابقه درخشان از رییس جمهور منتخب چه می باشد ؟
حمایت واقعی و نگرش مثبت به تولیدکنندگان ، کارافرینان و همچنین نگاه تخصصی به تولید داشته باشند و قانون گزار و تصمیم گیری توسط اهل فن انجام شود ، اقتصاد دستوری در کار نباشد و آرامش در اقتصاد و صنعت ایجاد نمایند و سرمایه داران را تشویق کنند در تولید سرمایه گذاری نمایند که با ایجاد انگیزی مناسب می شود چنین کار را انجام داد و تولید خط مقدم هم کار می باشد .
کارآفرینان معمولا آدم هایی خوش بین، آینده نگر و علاقه مند به پیشرفت در زندگی هستند. این افراد اعتقاد دارند که موفق خواهند بود و حاضر هستند برای به دست آوردن سود یا کمک به دیگران، روی منابعی که در دست دارند نیز ریسک کنند. کارآفرینان موفق معمولا از انرژی بسیار زیادی برخوردار هستند و نمی توانند برای رسیدن به آنچه در ذهن دارند، صبر کنند.
8- به عنوان یک کارآفرین موفق ، چه توصیه ای برای جوانانی که درآینده می خواهند وارد عرصه صنعت شوند دارید؟
یک کارآفرین موفق باید فرد سازمان یافته ای باشد. این سازمان دهی کلید اصلی در به نتیجه رسیدن کارهاست. ممکن است شما از منابع کمتری در مقایسه با رقیبان خود برخوردار باشید اما در صورت داشتن سازماندهی مناسب، می توانید از منابع موجود به شکلی بهینه بهره ببرید. و روحیه خلاقیت ، قدرت مذاکره کردن ، توانایی حل مسئله و از همه مهمتر درک صحیح پیشنهادات و بازار وداشتن چشم انداز
9– به عنوان آخرین سوال ؛ از آنجاییکه آی سودا همواره در مسئولیت های اجتماعی خوش درخشیده است ؛ رسالت آی سودا در مورد اخیر ( کرونا ) چگونه بوده است .
بحث کمک های مومنانه با ارسال بسته های حمایتی انجام شده سعی شده در هر کجا قراری بوده انجام وظیفه نمائیم و همچنین در خواست داریم اگر نیاز و برای حضور ، کمک ، آموزش و راهنمایی مجموعه می باشد در کنار عزیزان خواهیم بود سلامتی جامعه سلامتی ما هم است