امروز چهارشنبه نهم آبان ۱۴۰۳ نشست خبری محمدرضا طلایی، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در محل این سازمان برگزار شد. محمدرضا طلایی در این نشست گفت: یکی از سیاستهای وزیر جهاد کشاورزی استفاده از تعاونیها، صندوقها و… در خرید محصولات کشاورزی است و بر اساس تکلیف وزارتخانه ما در سازمان موظف هستیم مسئولیتها را به اتحادیهها و انجمنها و مجموعههای صندوقها واگذار کند.
وی افزود: در ۲ ماه اخیر در دولت جدید، سعی کردیم تمام خریدهای تضمینی، حمایتی و توافقی در قالب مباشرت تشکلها انجام دهیم. به عنوان متال، با ابلاغ واگذاری مسئولیت به تشکلها، کار خرید حمایتی کشمش به این مجموعهها واگذار شد.
وی ادامه داد: همچنین در ذخیرهسازی از جمله سیبزمینی، پیاز و میوه مجموعه تشکلها از خود کشاورزان کالاها را خریداری کنند تا سهم آنها در درآمد افزایش یابد.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه خرید از واسطهها در مجموعه سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی نیست.
وی گفت: این واگذاری مسئولیت با قرارداد برای خرید کشمش و ذخیره سیبزمینی امسال آغاز شده است.
این مسئول دولتی با اشاره به عرضه زعفران در بورس کالا با کف قیمت ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ادامه داد: این کار ارزشمندی بود و در این خصوص برای مجموعه وزارتخانه اشتغالزایی، صادرات و ارزآوری این کالا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
طلایی با پیش بینی تولید امسال به میزان ۳۵۰ تن، عنوان کرد: نقش سازمان در بازار این محصول پردرآمد حمایتی است و قرار است با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به بخش خصوصی برای خرید کمک شود.
وی از انعقاد یک تفاهم نامه با مجموعه صندوق تأمین اجتماعی، روستایی و عشایری خبر داد و گفت: با امضای این تفاهمنامه صندوق متعهد شد در بازار سرمایه با قیمت ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مشارکت داشته باشد و سازمان تعاون روستایی تعیینکننده قیمت زعفران بر اساس شورای قیمتگذاری در سررسید کالا است.
وی افزود: مزیت دیگر این امر در کنار خرید حمایتی و معامله در فضایی شفاف، کمک خواهد شد تا محصول کشاورز با قیمت مناسب به بورس عرضه شود. طی دو روز گذشته شرکتها و تجار بسیار برای مشارکت در این طرح به سازمان تعاون روستایی مراجعه کرده اند.
این مسئول دولتی با بیان این که سال گذشته بهترین زعفران به بورس کالا عرضه شد، تصریح کرد: بنابراین اعتماد لازم از کیفیت این محصول در بازار سرمایه ایجاد شده است.
طلایی با اشاره به صادرات زعفران به نام کشورهای دیگر هم اظهار کرد: یکی از اشکالات ما در حوزه صادرات عدم برندسازی و بسته بندی مناسب است. در چند سال اخیر تجار به سوی برندسازی رفته اند و ما مدیران بخش دولتی باید شرایط را برای آنها تسهیل کنیم. البته این امر به افزایش سود کشاورز هم منجر میشود.