در راستای رفع این کاستی همایش بررسی چالش ها و مشکلات صنعت بسته بندی و صادرات خرما امروز سه شنبه در سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان تشکیل شد.
غیبت تولیدکنندگان و فروشندگان خرما در نمایشگاه ها و ناآشنایی با بسته بندی استاندارد و بهروز از جمله مشکلاتی بود که در این همایش مطرح شد و همه بر این امر اشتراک نظر داشتند که آموزش هایی در این حوزه ها ضروری است که خود سازمان هم قول برگزاری آنها را داد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این همایش گفت: شرایط تولید ۸۵ گونه گیاهی در جنوب کرمان وجود دارد اما خرما با بیش از ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۰ هزار تن در سال یکی از محصولات مهم و اصلی آن را تشکیل می دهد.
احمد احمدپور با تاکید بر اینکه خرما یک مزیت برجسته و ویژه محصولات باغی در جنوب کرمان و حتی کشور است ادامه داد: در جنوب استان ۶۰ رقم تجاری خرما تولید می شود که این تنوع ظرفیت خوبی است.
وی یادآور شد: تولید یک قسمت کار و موارد بعد از تولید مهمتر از آن است به طوری که هرچقدر در تولید خوب عمل کنیم اما در بازاریابی و مارکتینگ خوب عمل نکنیم اتفاقی نمی افتد.
احمدپور اضافه کرد: باغداران و صادرکنندگان پیشرو جنوب استان به این نکته توجه ویژه ندارند و در شناسایی بازارهای هدف خوب عمل نشده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان افزود: تولیدکنندگان ما در نمایشگاهها و جشنوارهها حضور پیدا نمی کنند و این موجب ضعف شناخت تولیدکنندگان ما در کشور و خارج از کشور شده است.
وی با بیان اینکه عرضه و شناسایی در بازار مهم است و محصول جنوب کرمان توسط کسان دیگری عرضه میشود یادآور شد: با اینکه اعتباری برای حضور توسط سازمان در نمایشگاهها نداریم اما هر جا نمایشگاهی در اطراف ما برگزار شود با قدرت شرکت میکنیم.
احمدپور با اشاره به اینکه در دنیای تبلیغات و ارتباطات قرار داریم و یک برند در این دنیا بسیار اثرگذار است افزود: اتحادیه، صنف و انجمن در جنوب کرمان نداریم که با وجود آن می توانیم در حوزه نمانام یا برند موفقتر عمل کنیم.
مهدی رمضانی یکی از صادرکنندگان شناخته شده کشور که در حوزه آموزش این حوزه فعال است هم در این همایش گفت: به دلیل بی تفاوتی تولیدکنندگان این منطقه خرمای آنها در شهرستان های دیگر بسته بندی و فروخته می شود.
وی با بیان اینکه بسته بندی تغییر کرده و بسته بندی های استاندارد در منطقه نمی بینیم افزود: بسته بندی باید از باغ شروع شود و اگر بسته بندی های استاندارد استفاده نشود به دلیل اینکه خریداران مجبور به تغییر آن هستند هزینه مجددی اعمال می شود.
رمضانی با طرح این سئوال چرا هیچکدام از تولیدکنندگان جنوب در فروشگاههای زنجیرهای حضور ندارد علت آن را همین نبود بسته بندی استاندارد و نیز نمانام(برند) دانست.
سرویس خبری: اقتصاد و بازار