وی افزود: هر چه هست ساز و کار و مکانیسمی است که کاملا مشخص بوده همچنین فرایندی است که از ابتدا تا انتهای آن کاملا شفاف و قابل نظارت است بنابراین این موضوع برای کسانی که بخواهند بدون غرض و یا بدون ذهنیت قبلی از فرایند قیمت گذاری و تخفیف در فروشگاههای زنجیرهای مطلع شوند همه چیز کاملا آشکار، عیان و قابل درک است.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای بیان کرد: تمام آن چیزی که باعث میشود فروشگاههای زنجیره ای، تخفیفات همیشگی و جذابی به مشتریان خود ارائه بدهند در دو اصطلاح قابل ذکر است، اول حجم بالای خرید این فروشگاهها و دوم حذف واسطهها و کوتاه کردن فرایند تولید تا مصرف یا کاهش زنجیره تامین کالا است.
وی تصریح کرد: حجم و میزان بالای خریدی که توسط فروشگاههای زنجیرهای از تولیدکننگان صورت میگیرد و در اصطلاح علمی “صرفههای ناشی از مقیاس” نامیده میشود یکی از مهمترین مزیتهای فروشگاههای زنجیرهای است همچنین دخالت مستقیم و موثری که در توان این فروشگاهها برای ارائه محصولاتی با قیمت پایین و ارائه تخفیف دارد مهمترین عاملی است که در موضوع قیمت و تخفیف در فروشگاههای زنجیرهای نقش آفرینی میکند.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای مطرح کرد: فروشگاههای زنجیرهای به دلیل حجم بالای سفارش کالا و خرید مقدار و مقیاس وسیع کالا از تولیدکنندگان از تخفیفات بیشتری از تولیدکنندگان میگیرند که میتوانند در زمان فروش این کالاها به مشتریان خود با درنظر گرفتن حاشیه سود کمتر برای خود، تخفیفات بیشتری را برای مشتریان خود در نظر بگیرند.
وی افزود: حدف واسطهها و ارتباط مستقیم با تامین کنندگان از دیگر ساز و کارهای رقابتی فروشگاههای زنجیرهای است این فروشگاه ها، علاوه بر این که در مرحله سفارش و خرید کالا، به علت حجم و مقیاس بالای سفارشات خود میتوانند تخفیفات بیشتر و بهتری از تامین کنندگان دریافت نمایند، با این وجود بخشی از این تخفیفات در نهایت به شکل کاهش قیمت به مصرف کننده منتقل میشود.
فروش کالا با قیمت دل به خواه توسط دلالان
فخریان درباره هزینههای حمل و نقل ادامه داد: از دیگر عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت تمام شده هر کالا، هزینه حمل و انبارداری آن است. برخورداری فروشگاههای زنجیرهای از امکانات و توان مناسب در حوزه لجستیک و زنجیره تامین، آنها را قادر میسازد هزینههای حمل و انبارداری (نگهداری) محصولات را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و با کاستن از این نوع هزینهها قیمت نهایی کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان را کاهش میدهد.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای افزود: همچنین گفته میشود برخی تولیدکنندگان اگر هم تولیدات خود را با دو نرخ متفاوت در اختیار فروشگاههای زنجیرهای نگذارند این تفاوت را در کیفیت تولیدات خود دخالت میدهند. همان گونه که تولید کالاهایی مشابه با دو قیمت متفاوت توسط یک تولیدکننده عاقلانه نیست و با وجود نهادهای مختلف نظارتی هیچ تولیدکنندهای ریسک آن را به جان نمیخرد طبعا ارائه یک محصول با یک نام و باقیمت مشابه، اما با کیفیت متفاوت نیز نه عاقلانه است و نه امکانپذیر و اصلا از اساس مردود است.
فخریان با اشاره به امکان تخلف در فروشگاههای زنجیرهای اظهار کرد: کسی منکر تخلف نیست، اما مهم این است که اولا این مقدار از تخلف سیستماتیک نباشد و ثانیا به محض مشاهده مورد رسیدگی قرار گرفته و با آن برخورد شود. به همین دلیل است که میتوان مدعی شد چنانچه اختلاف و مغایرت قیمتی در فروشگاههای زنجیرهای رخ داده باشد، کمیسیونهای نظارتی گزارش میدهند و با فروشگاه متخلف برخورد میشود.
ارتباط با نهادهای نظارتی و دولتی
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای در پایان تصریح کرد: هنوز حجم بیشتر خرید کالا و خدمات کشور از طریق شبکه سنتی انجام میشود و فروشگاههای زنجیرهای علی رغم رشد و گسترش خوبی که به ویژه در دهه اخیر داشته اند هنوز هم بخش بسیار اندکی از بازار را در اختیار دارند، اما متاسفانه برخی نقدها و یا موضع گیریها به گونهای است که این نسبت را وارونه نشان میدهند. به تعبیر دیگر تلاش میشود تا کاستیهای ساز و کار سنتی تامین و توزیع کالا، به سمت فروشگاههای زنجیرهای سوق داده شود. از این رو منصفانه نیست با نادیده گرفتن خدمات فروشگاههای زنجیرهای چه در زمینه عرضه به موقع و ارزانتر کالاها به مردم و چه در ایجاد جو روانی مثبت اجتماعی که باعث کمتر شدن تاثیر تورم و گرانی بر مردم میشود و اجازه نمیدهد تصور کمیابی کالاها باعث پیدایش بحرانهای مختلف اجتماعی شود و چه در همکاریهای نزدیک با نهادهای دولتی، انتقاداتی متوجه فروشگاههای زنجیرهای شود که در نهایت وارد شدن ضرر و زیان به وقت و سرمایه جامعه و شهروندان را به دنبال داشته باشد.