عطاالله ابراهیمی معاون آموزش و ترویج سازمان تات و رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گردهمایی سراسری معاونین آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استانها که روز یکشنبه ششم آذر ماه به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبیین سیاستها و رویکردهای آموزش کشاورزی، گفت: امنیت ملی به امنیت غذایی وابسته است، امنیت غذایی یکی از ارکان مهم کشور و وابسته به تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش کشاورزی است.
وی با بیان این که با توجه به رشد سریع جمعیت جهان، تولید غذای بیشتر و استفاده از فناوری نوین بیش از پیش به عنوان یک نیاز محسوب میشود، افزود: تأمین نیازهای تولید غذای سالم و ضرورت اجتناب از تخریب محیط زیست و مسأله سلامت مردم نیازمند دانش و آگاهی تولیدکننده است.
ابراهیمی استفاده بهینه از منابع آب و خاک کشور را یکی از ضروریات توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست دانست و افزود: از سویی کاهش در تنوع ژنتیکی و تهدید ذخایر ژنتیکی باید حتماً مدنظر قرار گیرد. ما نیازمند برنامهریزی جدی برای تأمین نیاز غذایی هستیم با توجه به ارکان امنیت غذایی که شامل فراوانی، در دسترس بودن، ارزان بودن و منشأ داخلی بودن غذا در کنار حفظ منابع پایه و محیط زیست است.
وی تحقیق، ترویج و آموزش کشاورزی را در دانشبنیان کردن عوامل مؤثر در زنجیره تولید کشاورزی کشور بسیار حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: مهمترین این عوامل، نیروی انسانی ماهر است که باعث افزایش تولید از طریق بهرهوری میشود.
نیروی انسانی ماهر و حرکت به سمت اقتدار غذایی
رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی خطاب به معاونین آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: شما به عنوان متولیان آموزش کشاورزی با توجه به مهمترین چالشهای نیروی انسانی بخش کشاورزی شامل میانگین سنی بالای بهرهبرداران، کمبود نیروی انسانی ماهر، اشتغال ناچیز دانشآموختگان کشاورزی و کاهش تقاضای اجتماعی به آموزشهای کشاورزی، در حرکت از امنیت غذایی به سمت اقتدار غذایی باید روی تربیت نیروی انسانی ماهر بخش کشاورزی برنامهریزی درست داشته باشید و مجدانه در این راه تلاش کنید.
معاون آموزش و ترویج سازمان تات با اشاره به این که در سالهای گذشته روند رو به رشد جذب فارغالتحصیلان کشاورزی را داشتهایم، بیان کرد: اما در جذب دانشگاهها روند نزولی داریم که در دورههای کاردانی مهارتی خلأ بزرگی است.
وی با اشاره به این که عمده کشاورزان ما زیر دیپلم هستند، افزود: زنگ خطر کشاورزی سطح سواد و دانش تولیدکنندگان بخش کشاورزی است. در ماده ۲۱ و ۲۳ و بند ب ماده ۶۵ قانون برنامه ششم توسعه به نظام آموزش کشاورزی اشاره شده و راهحلهایی برای کیفیسازی و تعادلبخشی بین پذیرفته شدگان بیان شده است اما آن طور که باید و شاید به این مهم پرداخته نشده و هنوز راه طولانی در پیش داریم.
قانون جامع آموزش پشتوانه مؤسسه آموزش و ترویج
ابراهیمی قوانین بالادستی را به عنوان پشتوانه جدی برای آموزش کشاورزی دانست و گفت: قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی از همین دست قانونهای حمایتی است اما کافی نیست، بر همین اساس، اولویتبندی در حوزه فعالیتهای آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد که تدوین و تصویب قانون جامع آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان قانون جامع و پشتوانه آموزش و ترویج کشاورزی در دستور کار است.
وی با بیان این که نیروی انسانی در راستای اهداف و راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مهمترین رکن تحول بخش کشاورزی است، گفت: ارتقای سطح دانش و مهارت نیروی انسانی متناسب با اهداف توسعه پایدار کشاورزی، توسعه سرمایههای انسانی و اجتماعی آینده بخش کشاورزی، هدایت تحصیلی نوجوانان روستایی و علاقهمند، فرهنگسازی و ایجاد انگیزه، پرورش و تربیت نیروی انسانی ماهر، توسعه مهارتهای شغلی، توسعه دانش نگرش و مهارتهای فنی هنرجویان و دانشجویان کشاورزی و در نهایت هدایت شغلی دانشآموختگان به کسب و کارها و مشاغل کشاورزی در راستای توسعه پایدار کشاورزی از مهمترین اهداف مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی است که در این گردهمایی به آنها اشاره شد.
توسعه هنرستانهای کشاورزی تا پایان برنامه هفتم توسعه
رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی همچنین توسعه هنرستانهای کشاورزی تا پایان برنامه هفتم توسعه، کیفیسازی آموزشها، ترغیب ورودی دانشگاهها و هدایت صحیح با توافقاتی که با وزارت علوم و آموزش و پرورش انجام شده است، اجرایی شدن طرحهای جدیدی مثل طرح ۳ -۳ (سه سال هنرستان، سه سال آموزش عالی با هدف و نیازسنجی شده و ایجاد اشتغال) با رویکرد کیفیسازی آموزشها، احیای شورای عالی راهبردی آموزش کشاورزی، برنامههای کمی و کیفی در حوزه آموزش عالی، بازنگری رشتهها و تغییر محتوا، توسعه مهارتهای عالی در قالب کارورزی دانشجویان، تدوین استانداردهای صلاحیت حرفهای، شناسایی، جذب و نگهداری استعدادها و نخبگان، تربیت کاردان ماهر کشاورزی، جذب دانشجویان دورههای کاردانی و کارشناسی رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی، بازآموزی اعضای هیأت علمی و … را از دیگر اهداف و چشماندازهایی این مؤسسه برشمرد.
در پایان این گردهمایی، معاونین آموزشی کشور مسائل، دیدگاهها و پیشنهادهای خود را مطرح کرد و توسط معاون آموزشی، معاونت علمی و فناوری و مدیران کل حوزه آموزش پاسخهای لازم ارائه شد.