دوشنبه, تیر ۲۳, ۱۴۰۴
  • ورود
  • صفحه اصلی
  • سرویس های خبری
    • همه
    • اخبار آشپزی
    • اخبار اقتصاد و بازار
    • اخبار بین الملل
    • اخبار دام طیور و آبزیان
    • اخبار صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی
    • اخبار علمی - تغذیه و سلامت
    • اخبار فناوری غذا و بخش صنعت
    • اخبار کشاورزی و باغبانی
    • اخبار مجلس و دولت
    • اخبار نمایشگاه ها و همایش ها
    دلایل تغییر سیاست دولت برای ثبت سفارش و ترخیص برنج

    راهکار عرضه برنج ایرانی با قیمت ۲۰۰ هزارتومان در بازار چیست؟

    اتصال بیش از ۲۳۰۰ فروشگاه در خوزستان به سامانه کالابرگ

    تدوین طرح هوشمندانه تأمین و توزیع کالا در شرایط خاص

    گوشت قرمز زیاد، اما گران! / نرخ گوشت گوساله ۹۰ هزار تومان اعلام شد

    در تولید گوشت خودکفا شدیم یا مصرف کم شد؟

    حال و هوای بازار میوه در آستانه عید+ جدول قیمت

    قیمت عمده و نرخ روز میوه و سبزیجات تعیین شد+ جدول

    رییس سازمان شیلات ایران خبر داد: هدف‌گذاری برای تولید ۵۲ هزارتن میگو تا پایان سال‌جاری

    توسعه صادرات میگو منوط به رعایت استانداردهای جهانی است

    چطور به برنج ۸۰ هزار تومانی رسیدیم؟

    قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران اعلام شد

    افزایش قیمت موز طی یک ماه

    شرایط واردات موز در برابر صادرات برخی اقلام میوه اعلام شد/ هر ۱.۵ کیلو سیب، یک کیلو موز

    پرداخت بیش از هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران استان تهران

    کاهش برداشت گندم در اصفهان/ تاکنون ۵۰ هزار تن خرید تضمینی انجام شده است

    پیش‎‌بینی تولید ۵ میلیون تن چغندرقند بهاره

    تحقق خودکفایی شکر با راه‌اندازی کارخانجات فرآوری

    کشت انتظاری میزان کاهش تولید حبوبات در خراسان شمالی را کم کرد

    کشت انتظاری میزان کاهش تولید حبوبات در خراسان شمالی را کم کرد

    برچسب های پرطرفدار

    • فناوری غذا
    • صنایع تبدیلی کشاورزی
    • مقالات علمی
    • مصاحبه و گفتگو
    • ارسال خبر
    • کتب تخصصی
    • تماس با ما
    بدون نتیجه
    مشاهده همه نتیجه
    پایگاه خبری فناوری غذا و صنایع تبدیلی کشاورزی ایران
    بدون نتیجه
    مشاهده همه نتیجه
    Home سرویس های خبری اخبار کشاورزی و باغبانی

    میوه؛ تنها کالای فاقد برند کشور

    باغداران مانند دیگر بهره برداران کشاورزی در سال قبل مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتند و به گفته فعالان، نقش نداشتن آنها در قیمت گذاری و عرضه میوه بدون برند مهمترین و قدیمی ترین چالش در این حوزه است.

    توسط زهرا اکبری
    فروردین ۱۲, ۱۴۰۲
    در اخبار کشاورزی و باغبانی
    زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
    0
    کدام میوه‌ها خون‌ساز هستند؟
    یکی از پویاترین بخش های کشاورزی کشور حوزه باغبانی است که هر ساله انواع محصولات تولیدی در این بخش ضمن تامین بازار داخل به صورت قابل توجهی نیز راهی بازارهای صادراتی می شود. به طوری که بر اساس جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان فائو، ایران در بحث تولید و صادرات محصولات باغی همچون سیب، پسته، انجیر و غیره آمارهای قابل توجهی دارد. به طوری که به عنوان مثال به گفته فائو ایران در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۱۸۲ هزار تن سیب، حدود ۱۳۷ هزار تن پسته با پوست و حدود ۷۰ هزار تن کیوی راهی بازارهای صادراتی کرده است.
    سهم قابل توجه ایران در بازار جهانی محصول پسته
    با این وجود از نکات قابل توجه در این حوزه همه ساله در خصوص محصول پسته رقم می خورد به طوری که داده های آماری ارائه نشان می دهد از نظر ارزش، شش صادر کننده بزرگ پسته، ایالات متحده آمریکا، ایران، آلمان، ترکیه، آلمان و بلژیک هستند. در واقع در مجموع این تامین کننده های عمده بیش از ۸۸ درصد از کل پسته های فروخته شده در بازارهای بین المللی را در طول سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ فروخته اند.
    با این وجود بسیاری از باغداران کشور در طول سال ۱۴۰۱ به طور خاص با مشکلات و موانع بسیاری در تولید و فروش مواجه بودند که برخی از آنها به خود تولیدکنندگان برمی گردد و برخی دیگر نیز جزو مواردی است که باید توسط ارگانها و سازمانهای ذیربط حل و فصل شود.

     

    یک تولید کننده سیب درختی: بزرگترین چالش باغداران کشور نداشتن نقش و تاثیر در قیمت گذاری محصولاتی است که خود تولید می کنند

     

    بر اساس این گزارش لیلا بابایی یکی از تولید کننده های میوه سیب در منطقه دماوند است که عدم دخالت تولید کننده در قیمت گذاری محصولات را یک چالش مهم در این حوزه می داند. در واقع این تولید کننده در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در رابطه با میوه بزرگترین چالشی که داریم این است که ما هیچ تاثیر و نقشی در قیمت گذاری نداریم؛ یعنی به نظر من تنها صنعت و کسب و کاری است که به هیچ وجه تولیدکننده خود نمی تواند بر اساس هزینه هایی که انجام داده قیمت گذاری کند. بلکه ما باید منتظر باشیم ببینیم بازار چه قیمتی را برای ما تعیین می کند و با همان قیمت محصولات را وارد بازار کنیم.

     

    میوه؛ تنها کالایی که در ایران برند ندارد

     

    بابایی افزود: در واقع ممکن است یک کیلو سیب ۱۰ هزار تومان هزینه تولید داشته باشد اما قیمت بازار ۸ هزار تومان باشد و من تولید کننده با دو هزار تومان ضرر مجبور هستم محصول را به بازار عرضه کنم. این روش قدیمی است و لذا ما سعی کرده ایم به سمتی برویم که واسطه و دلالان در این میان کمتر شوند و مستقیم به دست مصرف کننده برسد تا کمی قیمت مناسبتر شود و از سوی دیگر مصرف کننده نهایی نیز با ما به عنوان تولید کننده آشنا شوند.

     

    این تولید کننده افزود: عمدتا افراد موقع خرید به جز میوه فروش کسی را نمی شناسند اما وقتی بر اساس بسته بندی هایی متناسب با سایز و همراه با کد شناسایی ارائه بدهیم که برای مصرف کننده هم قابل پیگیری باشد که این محصول با این کیفیت متعلق به چه برندی است، تولید کننده های نیز شناخته شده می شوند. اما متاسفانه تنها چیزی که در ایران برند ندارد میوه است و توسط مشتری ها قابل پیگیری نیست که مجددا بتوانند از همان برند خریداری کنند.

     

    رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران: گاهی اوقات به دلیل نداشتن برند در اعلام قیمت انواع میوه ها دچار مشکل می شویم لذا اگر در این بخش برندسازی شود می توانیم هر کالایی را به قیمت مشخص در سراسر کشور عرضه کرد

     

    اسدالله کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز جزو فعالانی است که معتقد است در حوزه محصولات باغی با ضعف شدید برند سازی مواجه هستم. وی در خصوص اصلی ترین چالشهای باغداران در سال ۱۴۰۱ به خبرنگار بازار می گوید: از اصلی ترین چالش هایی که سال های سال است در حوزه باغبانی وجود دارد این است که متاسفانه در برند سازی بسیار بد عمل شده است و از سوی دیگر بسته بندی ها ضعیف است.

     

    کارگر گلشن آبادی با اشاره به اینکه به دلیل نداشتن برند در حوزه میوه جات گاهی در اعلام قیمت ها دچار مشکل می شویم، خاطر نشان می کند: اگر در حوزه میوه ها برند سازی شود و محصولات به اصطلاح یک کد مخصوص بخورد و در سراسر کشور ما بتوانیم یک کالا را بر اساس برند ارائه بدهیم تا کلیه خریداران در سراسر کشور یک محصول با یک برند مشخص را با یک قیمت یکسان خریداری کنند قطعا این بخش به صورت چشمگیری سامان می گیرد.

     

    شناسنامه دار کردن محصولات باغی و برند سازی رفع کننده بسیاری از چالش های بخش باغداری است

     

    گفتنی است در سال ۱۴۰۱ اتاق اصناف کشاورزی کشور با مشارکت و همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد اقدام به شناسنامه دار کردن محصولات باغی به صورت پایلوت کرد و قصد دارد در سال جدید کلیه محصولات باغی را از این طریق با QR کد ارائه بدهد. در ادامه نیز قصد دارند دیگر بخشهای کشاورزی از جمله محصولات شیلات، محصولات زراعی و غیره را از این طریق ساماندهی کنند و به اصطلاح شناسنامه دار کنند. با این وجود شناسنامه دار کردن محصولات باغی خود انقلابی در حوزه کشاورزی محسوب می شود و می تواند راهگشای بسیاری از مسائل موجود در این حوزه باشد.

     

    رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در این خصوص نیز می گوید: قطعا این اقدام در حوزه محصولات باغی یک شروع خوب است که نه تنها برای تولید کننده تاثیرات مثبتی خواهد داشت بلکه خریداران را نیز در خرید محصولات با قابلیت شناسایی و پیگیری کمک می کند و اگر ادامه دار باشد قطعا این حوزه نیز با تحولاتی مواجه خواهد شد.

     

    کارگر گلشن آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که برای سال جدید چه راهکارهایی پیشنهاد می دهید تا باغداران کشور دیگر با چالش های و موانعی که سال قبل مواجه شدند، روبرو نگردند و به جای تمرکز بر حل آن چالشها فقط به فکر تولید باشند، گفت: به نظر من اگر شناژ بندی هر ساختمان را درست بنا کنیم خودبخود بقیه عملیات هم به درستی انجام می شود؛ به این معنا که اگر در بخش میوه برند سازی را عملیاتی کنیم و شناسنامه دار کردن محصولات محقق شود و محصولات باغی از جمله میوه ها نیز با کد مخصوص در بازار عرضه شود، مابقی امور به صورت خودکار انجام می شود. لذا امیدواریم شناسنامه دار کردن محصولات باغی تا پایان ادامه یابد و نیمه راه رها نشود تا ما نیز شاهد وقوع تحولاتی تاثیرگذار در سال جدید در این حوزه باشیم.

    پیوست خبری :اخبار کشاورزی و باغبانی

    منبع: فودنا
    برچسب ها: اقتصاد کشاورزیبازار محصولاتبازار میوهباغبانی
    پست قبلی

    تعطیلی پنجشنبه‌ها در سال جدید؟ | لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها به مجلس رفت

    پست بعدی

    افطاری چی بخوریم؟ | بهترین مواد غذایی برای افطار

    زهرا اکبری

    مربوطه پست ها

    کشت انتظاری میزان کاهش تولید حبوبات در خراسان شمالی را کم کرد
    اخبار کشاورزی و باغبانی

    کشت انتظاری میزان کاهش تولید حبوبات در خراسان شمالی را کم کرد

    توسط هانیه سیفی مجد
    تیر ۲۲, ۱۴۰۴
    0

    وحید صباغ در گفت و گو، اظهار کرد: در گذشته حبوبات به صورت بهاره کشت می‌شد اما طی چند سال...

    بیشتر بخوانید
    نماینده مجلس خواستار احیاء اداره کل نخیلات در وزارت کشاورزی شد

    کاهش عملکرد محصول خرما بر اثر شوری آب/ لزوم تبعیت کشاورزان از ممنوعیت کشت شلتوک

    تیر ۲۲, ۱۴۰۴
    نارضایتی کشاورزان از نرخ خرید تضمینی چغندرقند/ بازار خرید شکر روند کاهشی دارد/ سطح زیر کشت چغند نصف شده است

    افزایش ۴۰ درصدی سطح زیرکشت چغندرقند در شیراز

    تیر ۲۱, ۱۴۰۴
    برف و باران دوباره از فردا در کشور/ چند توصیه به کشاورزان در روزهای بارانی

    باغداران آبیاری منظم باغات پسته را در دستور کار قرار دهند

    تیر ۱۹, ۱۴۰۴
    پست بعدی
    افطاری چی بخوریم؟ | بهترین مواد غذایی برای افطار

    افطاری چی بخوریم؟ | بهترین مواد غذایی برای افطار

    لطفا وارد شوید برای بحث

    پر بازدیدها

    توزیع مستمر نهاده‌های دامی عامل اصلی تولید مطلوب محصولات پروتئینی

    توزیع مستمر نهاده‌های دامی عامل اصلی تولید مطلوب محصولات پروتئینی

    تیر ۵, ۱۴۰۴
    یک مقام مسئول خبر داد؛ خرید حمایتی سیب زمینی به ۵ هزار و ۶۰۰ تن رسید

    قیمت سیب‌زمینی نصف شد

    تیر ۷, ۱۴۰۴
    ابتکارات آفریقایی‌ها در برابر کمبود جهانی گندم

    راهکار کاهش ضایعات حوزه آرد و گندم چیست؟

    تیر ۱۱, ۱۴۰۴
    کمبود نان نداریم/علت تاخیر در تحویل آرد به نانوایی ها

    نانوایی‌های سنتی و صنعتی در حال تامین نان مردم؛ کمبود نان نداریم

    خرداد ۲۷, ۱۴۰۴
    والدین، سوء تغذیه کودکان را با ترفندهای غذایی درمان کنند

    توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط بحران

    تیر ۳, ۱۴۰۴

    مصاحبه و گفتگو

    محسن امینی، رئیس هیأت مدیره هلدینگ میلانا :با تولید صادرات محور، گام های بلند دیگری در تعالی صنعت سلولزی ایران برداشته خواهد شد
    گفتگو و مصاحبه ها

    محسن امینی، رئیس هیأت مدیره هلدینگ میلانا :با تولید صادرات محور، گام های بلند دیگری در تعالی صنعت سلولزی ایران برداشته خواهد شد

    توسط امیرحسین فتحی
    فروردین ۲۳, ۱۴۰۴
    0

    محسن امینی، رئیس هیأت مدیره هلدینگ میلانا در حاشیه سی و دومین نمایشگاه بین المللی ایران بیوتی، کلین و صنایع...

    عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی البرز در گفتگو با ایفتاتی آی مطرح کرد :  باید بیش از پیش نگران آینده صنعت و پایداری امنیت غذایی باشیم

    عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی البرز در گفتگو با ایفتاتی آی مطرح کرد : باید بیش از پیش نگران آینده صنعت و پایداری امنیت غذایی باشیم

    بهمن ۱۴, ۱۴۰۳
    گفتگوی خواندنی ایفتاتی آی با دکتر پرویز جهانگیری مدیرعامل شرکت فرآیند فرآوری زیستی اولین و بزرگترین تامین کننده مالتودکسترین در کشور

    گفتگوی خواندنی ایفتاتی آی با دکتر پرویز جهانگیری مدیرعامل شرکت فرآیند فرآوری زیستی اولین و بزرگترین تامین کننده مالتودکسترین در کشور

    اردیبهشت ۲, ۱۴۰۳
    روایت خواندنی ایفتاتی آی ، از زندگی و کار و علایق  حاج آقا صمد رسولوی ، کارآفرین  نام آشنا و موفق صنعت غذا

    روایت خواندنی ایفتاتی آی ، از زندگی و کار و علایق حاج آقا صمد رسولوی ، کارآفرین نام آشنا و موفق صنعت غذا

    مرداد ۲۳, ۱۴۰۱
    گفتگوی اختصاصی ایفتاتی آی با مهندس حیدر توکلی شانجانی / انتظارم از رئیس جمهور ، حمایت واقعی و نگرش مثبت به تولیدکننده  و کارآفرینان است

    گفتگوی اختصاصی ایفتاتی آی با مهندس حیدر توکلی شانجانی / انتظارم از رئیس جمهور ، حمایت واقعی و نگرش مثبت به تولیدکننده و کارآفرینان است

    شهریور ۶, ۱۴۰۰
    گفتگوی اختصاصی ایفتاتی آی با دکتر مهدی کریمی تفرشی ، مدیر جوان ، خوش فکر و کارآفرین نسل سوم صنایع غذایی گلها

    گفتگوی اختصاصی ایفتاتی آی با دکتر مهدی کریمی تفرشی ، مدیر جوان ، خوش فکر و کارآفرین نسل سوم صنایع غذایی گلها

    خرداد ۲, ۱۴۰۰

    مقالات علمی و یاداشت ها

    لازمه مدیریت تخصصی و قاطع برای تثبیت قیمت مرغ

    نظام بانکی کشور نیازمند تحول ساختاری

    شهریور ۲۲, ۱۴۰۲
    استفاده از نانوپلاکت‎های گرافن در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی

    نکات کاربردی در آماده‌سازی و کاربرد هیدروکلوئیدها

    شهریور ۵, ۱۴۰۱
    کاربرد تکنولوژی های نوین در توسعه صنعت غذا

    کاربرد تکنولوژی های نوین در توسعه صنعت غذا

    آذر ۲۳, ۱۴۰۰
    بررسی عملکرد افزودنی های بر پایه گیاهان بر کیفیت نان

    بررسی عملکرد افزودنی های بر پایه گیاهان بر کیفیت نان

    شهریور ۷, ۱۴۰۰
    استخراج کورکومین از زردچوبه با استفاده از اولتراسوند

    استخراج کورکومین از زردچوبه با استفاده از اولتراسوند

    خرداد ۸, ۱۴۰۰
    غنی سازی مواد غذایی و امنیت غذایی

    غنی سازی مواد غذایی و امنیت غذایی

    اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۰

    اهم اخبار

    سید محمدتقی نقوی، بنیانگذار و رئیس گروه عازم “شرکت های گلشهد و شهدینه آران”، شخصیت سال صنعت غذا شد

    نشست هم افزایی تولیدکنندگان و انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی ایران درخصوص دستاوردهای«جشنواره ملی سلامت غذا» + تصاویر مراسم

    گزارش اختصاصی ایفتاتی آی / پانزدهمین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی به همت انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی ایران برگزار می شود

    چهارمین کنگره بین الملی و بیست و نهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران همزمان با بزرگداشت مقام معلم اغاز به کار کرد

    بزرگترین رویداد علمی صنایع غذایی اردیبهشت 402 برگزار می شود / چهارمین کنگره بین المللی و بیست و نهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران

    مهدی کریمی‌تفرشی /عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور : تولید؛ علاج بیماری مهلک اقتصاد

    پایگاه خبری فناوری غذا و صنایع تبدیلی کشاورزی ایران

    © 2020 iftati. تمام حقوق برای iftati محفوظ است. طراحی و بهینه سازی توسط اوسپار.

    پایگاه خبری فناوری غذا و صنایع تبدیلی کشاورزی ایران

    • درباره ما
    • تبلیغات
    • حریم خصوصی
    • تماس با ما
    • ارسال خبر
    • تماس با ما

    مارا دنبال کنید

    خوش آمدید!

    ورود به حساب کاربری خود در زیر

    رمز عبور را فراموش کرده اید؟

    رمز عبور خود را بازیابی کنید

    لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

    ورود
    بدون نتیجه
    مشاهده همه نتیجه
    • خانه اصلی
    • سرویس های خبری
    • فناوری غذا
    • صنایع تبدیلی کشاورزی
    • مصاحبه و گفتگو
    • ارسال خبر
    • کتب تخصصی
    • تماس با ما

    © 2020 iftati. تمام حقوق برای iftati محفوظ است. طراحی و بهینه سازی توسط اوسپار.