شنبه, تیر ۲۸, ۱۴۰۴
  • ورود
  • صفحه اصلی
  • سرویس های خبری
    • همه
    • اخبار آشپزی
    • اخبار اقتصاد و بازار
    • اخبار بین الملل
    • اخبار دام طیور و آبزیان
    • اخبار صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی
    • اخبار علمی - تغذیه و سلامت
    • اخبار فناوری غذا و بخش صنعت
    • اخبار کشاورزی و باغبانی
    • اخبار مجلس و دولت
    • اخبار نمایشگاه ها و همایش ها
    افزایش خود سرانه قیمت محصولات لبنی/ قیمت‌ها به اسفند ۱۴۰۰ برمی‌گردد

    کارخانه‌های لبنی خودسرانه قیمت را افزایش دادند

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان: تولید ۸۷۰۰ تن کلزا در استان کردستان پیش بینی می‌شود

    تولید پایدار دانه‌های روغنی با تکیه بر دانش بومی و معرفی ارقام جدید

    فواید خوردن توت فرنگی

    رشد ۲۰۰ درصدی توت‌فرنگی و حذف کامل قارچ‌کش از گلخانه‌ها با نانوحباب‌ها

    دلایل تغییر سیاست دولت برای ثبت سفارش و ترخیص برنج

    کاهش قیمت برنج تا دو هفته آینده

    استفاده از نمک می‌تواند نگهدارنده مناسبی برای غذا باشد؟

    نمک‌های دریاچه‌ای حاوی فلزات سنگین هستند

    تعرفه‌های آمریکا به هلو رسید

    تعرفه‌های آمریکا به هلو رسید

    واکنش سازمان دامپزشکی به واردات گوشت مرغ آلوده از بلاروس

    توزیع روزانه مرغ به کمتر از ۷ هزارتن رسید

    مصرف ماهیانه ۱۴۰ هزار تن برنج خارجی در کشور

    امسال تولید برنج به یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن می‌رسد/قیمت برنج به رقم منصفانه می‌رسد

    تهدید دامپروری ۱۳ استان به دلیل تنش آبی/ یک درصد از خوراک دام با ضایعات نان تامین می‌شود

    شرط خودکفایی گوشت قرمز در ۳ سال آینده چیست؟

    دبیر ستاد تنظیم بازار؛ صادرات شیرخشک و لبنیات مشمول پرداخت عوارض می‌شود

    افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی ادامه دارد+ جدول قیمت کالاهای اساسی

    برچسب های پرطرفدار

    • فناوری غذا
    • صنایع تبدیلی کشاورزی
    • مقالات علمی
    • مصاحبه و گفتگو
    • ارسال خبر
    • کتب تخصصی
    • تماس با ما
    بدون نتیجه
    مشاهده همه نتیجه
    پایگاه خبری فناوری غذا و صنایع تبدیلی کشاورزی ایران
    بدون نتیجه
    مشاهده همه نتیجه
    Home سرویس های خبری اخبار اقتصاد و بازار

    قیمت‌گذاری میوه و محصولات کشاورزی چگونه ساماندهی می‌شود؟

    هوشمندسازی نرخ‌گذاری میوه یکی از چالش‌های مدیریت میادین میوه بوده که به گفته کارشناسان اقتصادی این فرایند به کمک فناوری‌های نوین و داده‌کاوی می‌تواند به بهبود وضعیت این مراکز کمک بسزایی کند.

    توسط هانیه سیفی مجد
    مهر ۳, ۱۴۰۳
    در اخبار اقتصاد و بازار
    زمان خواندن: زمان موردنیاز برای مطالعه: 1 دقیقه
    0
    حال و هوای بازار میوه در آستانه عید+ جدول قیمت

    نظارت بر بازار میوه تعطیل شد قیمت ها اوج گرفت جدول

    در روزهای اخیر اکبر یاوری، رئیس اتحادیه بارفروشان، پیرامون میزان دورریز میوه در مزارع و همین‌طور میادین میوه و تره‌بار گفته بود، این موضوع در میادین و مزارع صورت می‌گیرد. اگر بسته‌بندی میوه‌ها از سر مزرعه و سردخانه به‌درستی انجام شود، ما به‌ندرت در حوزه توزیع شاهد دورریز میوه و سبزی‌ها خواهیم بود؛ البته بخشی از دورریز نیز هنگام عرضه محصولات رخ می‌دهد.

    وی همین‌طور درباره میزان عرضه و تقاضای میوه هم تصریح کرد، میزان ورودی میوه به میادین در هر روز عددی بالغ بر ۲۲ تا ۲۳ هزار تن است که از این مقدار روزانه ۲۰ تا ۲۱ هزار تن آن از بازار میادین خارج و باقی آن هم در انبارها ذخیره شده و در روزهای بعد عرضه می‌شوند. متأسفانه آمار دقیقی از میزان ضایعات وجود ندارد.

    پیش از این مهر گزارش داده بود، وضعیت نامناسب حمل و نقل، فرایند، انبار کردن و همچنین عدم وجود سازوکار درست در مرحله عرضه محصولات، باعث بروز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزی‌ها می‌شود. همچنین، بنا بر آمار و ارقام سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو)، هر روز به‌ازای هر نفر ۱۳۴ کیلو گرم کالری غذا در ایران به هدر می‌رود، یعنی سرانه هدر رفت روزانه غذا در کشور ۱۳۴ کیلو گرم کالری است.

    نقش میادین در ساماندهی عرضه محصولات کشاورزی

    یکی از فرصت‌های موجود در شهر هوشمند و فرایند هوشمندسازی شهری، بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار و بازارهای وابسته به آن است که به‌صورت شبکه‌ای در نواحی و محلات مختلف تهران فعالیت دارند.

    این مراکز می‌توانند با به‌کارگیری تکنولوژی‌هایی نظیر اینترنت اشیا، سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و داده‌کاوی، نظارت دقیقی بر کیفیت محصولات، میزان فروش و توزیع بهینه داشته باشند. همچنین، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل می‌تواند به خریداران و عرضه‌کنندگان کالا این امکان را بدهد که به‌سادگی از موجودی محصولات، قیمت‌ها و مکان‌های نزدیک به خود مطلع شوند.

    به‌علاوه، ایجاد پلتفرم‌های هوشمند برای فروش محصولات می‌تواند به توزیع‌کنندگان کمک کند تا محصولات خود را به‌صورت نظام‌مند و مدیریت شده به مصرف‌کنندگان عرضه کنند و از این طریق، ارتباطات بین عرضه‌کنندگان، مشتریان و مدیران میادین تقویت خواهد شد. این اقدامات نه‌تنها به توسعه اقتصادی محلات کمک می‌کند، بلکه به ایجاد یک محیط شهری پایدار و بهینه نیز کمک می‌نماید.

    چرا هوشمندسازی میادین میوه اهمیت دارد؟

    خدمات جدید که از طریق زیرساخت‌های هوشمند در قالب میادین و بازارهای میوه و تره‌بار ارائه می‌شود، مزایای فراوانی دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند ایجاد محیط کسب‌وکار برای استارت‌آپ‌ها در حوزه تأمین و عرضه میوه و تره‌بار و سایر محصولات باشد.

    همچنین ورود شرکت‌های نوپا به این حوزه، علاوه بر ایجاد محیط مناسب برای فعالان بازار میوه، باعث ارائه خدمات تازه و رضایت‌مندی بیشتر شهروندان از میادین میوه و تره‌بار خواهد شد. این استارت‌آپ‌ها می‌توانند از طریق ایجاد پلتفرم‌های آنلاین، اپلیکیشن‌های موبایل و خدمات تحویل در محل، دسترسی آسان‌تری به محصولات تازه و با کیفیت را فراهم آورند.

    علاوه بر این، تنوع خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ها شامل مشاوره، انتخاب و خرید هوشمند، تأمین محصولات ارگانیک و همکاری با مدیران شهری می‌تواند به بهبود تجربه خرید برای مشتریان کمک کند.

    حضور استارت‌آپ‌ها در این حوزه می‌تواند الگوهای نوینی از کسب‌وکارهای پایدار و محیط‌زیستی را ترویج دهد که نه‌تنها به بهره‌وری اقتصادی کمک می‌کند، بلکه به حفظ منابع طبیعی و کاهش ضایعات کشاورزی نیز می‌انجامد.

    ضرورت نرخ‌گذاری سیستمی محصولات کشاورزی

    هوشمندسازی نرخ‌گذاری میوه یکی از چالش‌ها و در عین حال فرصت‌های مهم در مدیریت میادین میوه و تره‌بار است. این فرایند به کمک فناوری‌های نوین و داده‌کاوی می‌تواند به بهبود شفافیت، دقت و کارایی در تعیین قیمت‌ها کمک کند.

    حسام فتحی، کارشناس اقتصاد شهری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین برای مدیریت بازار محصولات غذایی گفت: با استفاده از سنسورها و سیستم‌های اینترنت اشیا (IoT)، می‌توان به طور مداوم داده‌های مربوط به موجودی، تقاضا، قیمت‌ها و شرایط بازار را جمع‌آوری کرد. این داده‌ها به تحلیلگران کمک می‌کند تا الگوهای قیمتی را شناسایی کنند و نرخ‌گذاری عادلانه‌تری داشته باشند.

    وی در ادامه با اشاره به اهمیت جمع‌آوری و تحلیل داده افزود: استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و هوش مصنوعی می‌تواند به تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده کمک کند. با تجزیه‌وتحلیل تاریخی قیمت‌ها، عوامل مؤثر بر تغییرات قیمت (مانند فصل‌ها، شرایط آب‌وهوا و سلیقه مشتریان) شناسایی می‌شود و این موارد می‌تواند هم برای عرضه‌کنندگان محصولات و مدیران شهری مفید باشد.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت قیمت‌گذاری پویا در بازارهای میوه و تره‌بار ادامه داد: با توجه به اطلاعات آنی و تحلیل‌هایی که انجام می‌شود، می‌توان قیمت‌ها را به‌صورت پویا تنظیم کرد. این سیستم می‌تواند به طور خودکار قیمت‌ها را با توجه به تغییرات عرضه و تقاضا، شرایط بازار و زمان تنظیم کند.

    فتحی با تأکید بر ضرورت شفافیت در قیمت‌گذاری اظهار کرد: با استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌ها، اطلاعات قیمت‌گذاری به طور شفاف در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این امر اعتماد بیشتری را بین خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند و از قیمت‌گذاری‌های غیرمنصفانه جلوگیری می‌کند.

    این کارشناس حوزه اقتصاد در پایان با انتقاد از مدیران شهرداری‌ها در زمینه عدم مدیریت درست مراکز توزیع محصولات غذایی و کشاورزی گفت: شاید تنها دلیل معتبر برای اداره سنتی میادین میوه و تره‌بار هزینه کمتر آن باشد، چرا که اداره سنتی این میادین نیاز به سرمایه‌گذاری و هزینه‌های کمتری دارد و کسبه می‌توانند با حاشیه سود پایین‌تر کار کنند؛ متأسفانه به همین دلیل تنها چند میدان میوه و تره‌بار در شهر تهران به‌صورت نسبتاً مدرن فعالیت می‌کنند.

    چه تعداد از میادین میوه مدیریت درست دارند؟

    می‌توان گفت، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و جذب شرکت‌های دانش‌بنیان در میادین و بازارهای میوه به‌عنوان یک رویکرد کلیدی، می‌تواند به نفع تمامی ذی‌نفعان این حوزه باشد و چرخه تأمین و عرضه محصولات را بهبود دهد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در شهرهای معدودی از کشور، شهرداری‌ها نقش ساماندهی محل عرضه میوه و محصولات کشاورزی را دارند؛ به‌عبارت دیگر بخش زیادی از میادین میوه و تره‌بار که نقش اصلی در تأمین نیاز شهروندان را دارند بدون هیچ نظارت و شفافیتی در حال فعالیت هستند.

    با این حال، مدرنیزه کردن تدریجی، بهبود بهداشت و ساماندهی این میادین می‌تواند در عین حفظ مزایای سنتی، خدمت‌رسانی به مردم ساکن در شهرها را ارتقا دهد.

    سرویس خبری:اقتصاد و بازار

    منبع: خبرگزاری مهر
    برچسب ها: بازارتره بارمحصولات کشاورزیمیوه
    پست قبلی

    قاچاق ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها

    پست بعدی

    قهوه: نوشیدنی معجزه‌آسا برای قلب!

    هانیه سیفی مجد

    مربوطه پست ها

    افزایش خود سرانه قیمت محصولات لبنی/ قیمت‌ها به اسفند ۱۴۰۰ برمی‌گردد
    اخبار اقتصاد و بازار

    کارخانه‌های لبنی خودسرانه قیمت را افزایش دادند

    توسط هستی محمدمهدی پور
    تیر ۲۸, ۱۴۰۴
    0

    علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف قیمت لبنیات گفت: تاکنون تصمیمی در این...

    بیشتر بخوانید
    رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان: تولید ۸۷۰۰ تن کلزا در استان کردستان پیش بینی می‌شود

    تولید پایدار دانه‌های روغنی با تکیه بر دانش بومی و معرفی ارقام جدید

    تیر ۲۸, ۱۴۰۴
    دلایل تغییر سیاست دولت برای ثبت سفارش و ترخیص برنج

    کاهش قیمت برنج تا دو هفته آینده

    تیر ۲۸, ۱۴۰۴
    واکنش سازمان دامپزشکی به واردات گوشت مرغ آلوده از بلاروس

    توزیع روزانه مرغ به کمتر از ۷ هزارتن رسید

    تیر ۲۶, ۱۴۰۴
    پست بعدی
    ماجرای مسمومیت قهوه در فارس؛ جمع آوری نمونه قهوه‌های مشکوک

    قهوه: نوشیدنی معجزه‌آسا برای قلب!

    لطفا وارد شوید برای بحث

    پر بازدیدها

    عرضه هر شانه تخم مرغ ۶ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب

    گرمای هوا قیمت تخم مرغ را کاهش داد

    تیر ۱۱, ۱۴۰۴
    دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد عرضه کافی روغن خوراکی در خرده فروشی‌ها تا ۲ روز آینده

    قیمت روغن ۲۵ درصد افزایش یافت

    تیر ۲۵, ۱۴۰۴
    قیمت انواع برنج اعلام شد/ همسان‌سازی نرخ شکر با بازارهای جهانی/ پنیر با نرخ سابق توزیع می‌شود

    تنظیم تعرفه ها راهکار مناسب برای کنترل بازار غذایی کشور

    تیر ۱۷, ۱۴۰۴
    یک مقام مسئول خبر داد؛ خرید حمایتی سیب زمینی به ۵ هزار و ۶۰۰ تن رسید

    قیمت سیب‌زمینی نصف شد

    تیر ۷, ۱۴۰۴
    مطالعات نشان می دهد؛ شیرین کننده های مصنوعی به توانایی سم زدایی کبد آسیب می رسانند

    نقش لوبیا و سویا در کاهش خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی

    تیر ۱۰, ۱۴۰۴

    مصاحبه و گفتگو

    محسن امینی، رئیس هیأت مدیره هلدینگ میلانا :با تولید صادرات محور، گام های بلند دیگری در تعالی صنعت سلولزی ایران برداشته خواهد شد
    گفتگو و مصاحبه ها

    محسن امینی، رئیس هیأت مدیره هلدینگ میلانا :با تولید صادرات محور، گام های بلند دیگری در تعالی صنعت سلولزی ایران برداشته خواهد شد

    توسط امیرحسین فتحی
    فروردین ۲۳, ۱۴۰۴
    0

    محسن امینی، رئیس هیأت مدیره هلدینگ میلانا در حاشیه سی و دومین نمایشگاه بین المللی ایران بیوتی، کلین و صنایع...

    عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی البرز در گفتگو با ایفتاتی آی مطرح کرد :  باید بیش از پیش نگران آینده صنعت و پایداری امنیت غذایی باشیم

    عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی البرز در گفتگو با ایفتاتی آی مطرح کرد : باید بیش از پیش نگران آینده صنعت و پایداری امنیت غذایی باشیم

    بهمن ۱۴, ۱۴۰۳
    گفتگوی خواندنی ایفتاتی آی با دکتر پرویز جهانگیری مدیرعامل شرکت فرآیند فرآوری زیستی اولین و بزرگترین تامین کننده مالتودکسترین در کشور

    گفتگوی خواندنی ایفتاتی آی با دکتر پرویز جهانگیری مدیرعامل شرکت فرآیند فرآوری زیستی اولین و بزرگترین تامین کننده مالتودکسترین در کشور

    اردیبهشت ۲, ۱۴۰۳
    روایت خواندنی ایفتاتی آی ، از زندگی و کار و علایق  حاج آقا صمد رسولوی ، کارآفرین  نام آشنا و موفق صنعت غذا

    روایت خواندنی ایفتاتی آی ، از زندگی و کار و علایق حاج آقا صمد رسولوی ، کارآفرین نام آشنا و موفق صنعت غذا

    مرداد ۲۳, ۱۴۰۱
    گفتگوی اختصاصی ایفتاتی آی با مهندس حیدر توکلی شانجانی / انتظارم از رئیس جمهور ، حمایت واقعی و نگرش مثبت به تولیدکننده  و کارآفرینان است

    گفتگوی اختصاصی ایفتاتی آی با مهندس حیدر توکلی شانجانی / انتظارم از رئیس جمهور ، حمایت واقعی و نگرش مثبت به تولیدکننده و کارآفرینان است

    شهریور ۶, ۱۴۰۰
    گفتگوی اختصاصی ایفتاتی آی با دکتر مهدی کریمی تفرشی ، مدیر جوان ، خوش فکر و کارآفرین نسل سوم صنایع غذایی گلها

    گفتگوی اختصاصی ایفتاتی آی با دکتر مهدی کریمی تفرشی ، مدیر جوان ، خوش فکر و کارآفرین نسل سوم صنایع غذایی گلها

    خرداد ۲, ۱۴۰۰

    مقالات علمی و یاداشت ها

    لازمه مدیریت تخصصی و قاطع برای تثبیت قیمت مرغ

    نظام بانکی کشور نیازمند تحول ساختاری

    شهریور ۲۲, ۱۴۰۲
    استفاده از نانوپلاکت‎های گرافن در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی

    نکات کاربردی در آماده‌سازی و کاربرد هیدروکلوئیدها

    شهریور ۵, ۱۴۰۱
    کاربرد تکنولوژی های نوین در توسعه صنعت غذا

    کاربرد تکنولوژی های نوین در توسعه صنعت غذا

    آذر ۲۳, ۱۴۰۰
    بررسی عملکرد افزودنی های بر پایه گیاهان بر کیفیت نان

    بررسی عملکرد افزودنی های بر پایه گیاهان بر کیفیت نان

    شهریور ۷, ۱۴۰۰
    استخراج کورکومین از زردچوبه با استفاده از اولتراسوند

    استخراج کورکومین از زردچوبه با استفاده از اولتراسوند

    خرداد ۸, ۱۴۰۰
    غنی سازی مواد غذایی و امنیت غذایی

    غنی سازی مواد غذایی و امنیت غذایی

    اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۰

    اهم اخبار

    سید محمدتقی نقوی، بنیانگذار و رئیس گروه عازم “شرکت های گلشهد و شهدینه آران”، شخصیت سال صنعت غذا شد

    نشست هم افزایی تولیدکنندگان و انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی ایران درخصوص دستاوردهای«جشنواره ملی سلامت غذا» + تصاویر مراسم

    گزارش اختصاصی ایفتاتی آی / پانزدهمین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی به همت انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی ایران برگزار می شود

    چهارمین کنگره بین الملی و بیست و نهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران همزمان با بزرگداشت مقام معلم اغاز به کار کرد

    بزرگترین رویداد علمی صنایع غذایی اردیبهشت 402 برگزار می شود / چهارمین کنگره بین المللی و بیست و نهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران

    مهدی کریمی‌تفرشی /عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور : تولید؛ علاج بیماری مهلک اقتصاد

    پایگاه خبری فناوری غذا و صنایع تبدیلی کشاورزی ایران

    © 2020 iftati. تمام حقوق برای iftati محفوظ است. طراحی و بهینه سازی توسط اوسپار.

    پایگاه خبری فناوری غذا و صنایع تبدیلی کشاورزی ایران

    • درباره ما
    • تبلیغات
    • حریم خصوصی
    • تماس با ما
    • ارسال خبر
    • تماس با ما

    مارا دنبال کنید

    خوش آمدید!

    ورود به حساب کاربری خود در زیر

    رمز عبور را فراموش کرده اید؟

    رمز عبور خود را بازیابی کنید

    لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز عبور خود وارد کنید.

    ورود
    بدون نتیجه
    مشاهده همه نتیجه
    • خانه اصلی
    • سرویس های خبری
    • فناوری غذا
    • صنایع تبدیلی کشاورزی
    • مصاحبه و گفتگو
    • ارسال خبر
    • کتب تخصصی
    • تماس با ما

    © 2020 iftati. تمام حقوق برای iftati محفوظ است. طراحی و بهینه سازی توسط اوسپار.