هر کیلو پرتقال تامسون از ۱۲ هزارتا ۱۸ هزار تومان، پرتقال جنوب ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان، سیب زرد ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، سیب قرمز ۱۰ هزارتا ۱۸ هزار تومان، موز ۴۳ هزارتا ۶۰ هزار تومان، خیار ۸۵۰۰ هزارتا ۱۵ هزار تومان، لیموشیرین ۱۲ هزارتا ۱۶ هزار تومان، کیوی۱۳ تا ۲۰ هزار تومان، نارنگی ۱۲ تا ۳۵ هزار تومان، توتفرنگی ۴۰ هزارتا ۶۰ هزار تومان و انار ۱۵ هزارتا ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه میشود.
در این بازار، عجیبترین قیمت بین میوهها نیز به آناناس اختصاص دارد که هر عدد آن تا ۲۰۰ هزار تومان هم به فروش میرسد، اینها قیمتهایی است که در مغازههای میوه و سبزی فروشی مشهد عرضه میشود و اگر شخصی بخواهد خرید میوه کمی ارزانتر برایش آب بخورد، از دستفروشان یا وانتهای دورهگرد در حاشیه جاده شاهنامه و یا سنتو خرید میکند که معمولاً کیلویی دو تا سه هزار تومان ارزانتر است.
بنا بر اظهارات شهروندان با این قیمتها اگر کسی بخواهد چهار، پنج کیلو میوه بخرد باید حدود ۲۰۰ هزار تومان و شاید هم بیشتر هزینه کند که از عهده خیلیها برنمیآید.
از میوه شب عید خبری نیست
مشاهدات خبرنگار از سطح شهر نشان میدهد که فروشگاههای عرضه میوه و ترهبار با استقبال ماههای گذشته روبرو نیست.
یکی از فروشندگان میوه در این رابطه به ایلنا میگوید: تا سال گذشته مشتریان حتی گرانترین میوهها را بهصورت کیلویی خریداری میکردند اما در حال حاضر گرانی موجب شده تا خرید بسیاری از شهروندان بهصورت دانهای انجام شود.
وی ابراز میکند: میوههایی مانند موز و انار و همچنین گلابی به دلیل گرانی با استقبال کمتری همراه است.
وی بابیان اینکه امسال از طرح میوه شب عید خبری نیست بیان میکند: بسیاری از شهروندان همهروزه سراغ میوه شب عید را میگیرند و بر این باورند که میوه شب عید قیمتهای متعادلتری از این قیمتها دارد اما به دلیل گرانی نهادههای تولید تصور نمیکنم کالایی ارزان شود و آنطور که بویش میآید از میوه شب عید خبری نیست.
توزیع میوه شب در عید در هالهای از ابهام
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در خصوص میوه شب گفت: خرید و توزیع میوه شب عید در طی سالهای گذشته تجربه شیرینی را برای صنف ما به همراه نداشته است و لذا باوجود تمام همراهی که این اتحادیه با دولت برای تأمین و توزیع میوه شب عید اما این طرح با مشکلات فراوانی همراه بوده است.
حیدر ساکن برجی، قیمتگذاری دستوری و فرمایشی و همچنین پرداخت دیرهنگام وجوه را یکی از مشکلات سالهای گذشته در خصوص توزیع میوه شب عید نامبرده و میافزاید: بسیاری از این مشکلات موجب شده تا امسال رغبتی برای مشارکت در این طرح از طرف کسبه و اعضای این اتحادیه دیده نشود.
وی در این باره می گوید: اگرچه دولت بر این باور است که به مصرفکننده خدمت کرده و مثلاً میوه را به قیمت دولتی عرضه میکند اما بنده و سایر اعضا اعتقادداریم که خریداری و ذخیرهسازی میوه آنهم ۴ ماه قبل از سال اتفاقاً به ضرر مصرفکننده بوده و قیمت میوه را افزایش میدهد.
برجی طرح خرید و توزیع میوه شب را طرحی ناقص دانسته و عنوان میکند: سال گذشته اغلب صنوف مشهدی در طرح تنظیم بازار به عنوان مباشر شرکت کردند اما اتفاقات سال گذشته باعث شد تا صاحبان صنوف انگیزه لازم را برای شرکت در طرح توزیع میوه شب عید نداشته باشند.
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد توضیح میدهد: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و سیاستهایی که دولت در قیمتگذاریها اعمال کرده بود میوه خریداریشده برای طرح تنظیم بازار شب عید در زمان مقرر، جذب بازار نشد و حجم زیادی از میوه در سردخانهها ماند.
وی با یادآوری مشکلات سال گذشته برای توزیع میوه شب عید اذعان می کند: در انتهای فروردینماه امسال از آنجاکه میوه ذخیرهشده برای طرح تنظیم بازار در حال فساد بود، مسئولان از صنوف خواستند که میوه را با نرخ مشخصی در بازار عرضه کنند اما از آن جا که قیمت واقعی میوه از نرخ مزبور بالاتر بود اما قیمت دستوری موجب ضرر کسبه شد.
ساکن برجی ادامه می دهد: در این شرایط درحالیکه میبایست میوه ذخیرهسازی شده بهمرور وارد بازار شود اما مسئولان یکباره اعلام کردند که باید ظرف ۲۴ ساعت این میوهها از سردخانهها خارج و عرضه شود که به دلیل اضافه شدن هزینههای حمل و جابهجایی، قیمت تمامشده میوه از قیمت تعیینشده برای آن بیشتر میشد و درواقع اجبار به عرضه این میوه در مدت کم، هزینه مازاد و ضایعات آن، به ضرر صنوف تمام شد.
پیگیر انتخاب مباشر برای تامین و توزیع میوه شب عید هستیم
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خراسان رضوی نیز در خصوص بلاتکلیفی تأمین میوه شب عید گفت: تقاضا برای میوههای سیب و پرتقال هرساله و در این ایام در همه کشور وجود داشته است.
علی غفوری مقدم بابیان اینکه در حال حاضر پیگیر انتخاب مباشر برای تامین و توزیع میوه شب عید هستیم تا بتوانیم میوه مورد نیاز را به استان منتقل کنیم اظهار کرد: ان شاءالله آن بخش که اجرایی بشود بعد میتوانیم اطلاعرسانی دقیقتر انجام بدهیم که چه میزان میوه را امسال میتوانیم وارد بازار مشهد و استان کنیم.
وی در پاسخ به گلایهها و عدم استقبال صنف بارفروشان از اجرایی شدن طرح تنظیم بازار میوه شب عید نیز گفت: امسال قیمت میوه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و از آنجاییکه باید میوه طرح تنظیم بازار باقیمت نازلتری عرضه شود لذا همین موضوع کمی تردید در خریداری و سرمایهگذاری برای تأمین میوه شب عید ایجاد کرده است.
وی در این رابطه گفت: در سالهای قبل بهطور معمول مباشران موظف به تأمین مالی خرید و همچنین حمل میوه با سرمایه شخصی به سردخانهها و همچنین بازار بودند اما از سال گذشته به دلیل کرونا و کاهش خرید و از طرفی ترس از بازگشت سرمایه موجب شده تا انگیزه لازم برای ورود به این موضوع کم شود.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خراسان رضوی افزود: از آنجاکه مباشر و یا سرمایهگذار باید با هزینه شخصی تمامی مراحل از خرید تا توزیع را متعهد شود و این تعهد موجب خواب سرمایه حداقل به مدت دو ماه خواهد شد لذا با توجه به گرانی میوه و هم چنین شرایط خاص اقتصادی امسال مباشران نگران بازگشت و خواب سرمایه خود هستند و لذا همین موضوع امسال خرید میوه شب عید را باکمی تردید همراه کرد.