علی یزدان پناه تولید کننده مواد پروتئینی در مشهد بااشاره به تغییرات حاصل از شیوع کرونا میان گفت: باتوجه به گسترش ویروس کرونا از ابتدای اسفند سال ۹۸، به منظور مراقبت از بهداشت عمومی، شاهد تغییر در فرهنگ مصرف فرآورده های گوشتی و پروتئینی در جامعه بودیم و افراد از حضور در رستورانها و فست فودها خودداری کرده و اقدام به طبخ این فراورده ها در منازل کردند.
او افزود: پیش ازاین، مشاهده می شد که برخی از رستوران ها به دلیل ایجاد سود بیشتر و قیمت تمام شده کمتر، اقدام به مصرف محصولات کم کیفیت می کردند، ولی با تغییر رویه در مصرف، گرایش مردم نیز به خرید و مصرف اجناس با کیفیت بالا، افزایش یافت. همین موضوع منجر شد تا شاهد کاهش فروش اجناس بی کیفیت در بازار باشیم.
این مدیر تولیدکننده با اشاره به رشد آگاهی و دانش مردم ادامه داد: در حال حاضر افراد در صورت حضور در رستوران ها، معمولا نام برند مصرفی محصولات پروتئینی را می پرسند و می دانند که در فرآورده های پروتئینی، نمی توان به هرمحصولی اعتماد کرد و از طرفی، مدیران بنگاههای مرتبط با غذا هم متوجه شده اند که برای جلب رضایت مشتری باید از برندهای معتبر با محصولات سالم استفاده کنند.
یزدان پناه مسئله وجود فرآورده های با کیفیت پایین را بزرگترین معضل این صنعت دانست و بیان کرد: این امر باعث بی اعتمادی جامعه به کل این صنعت شده است.
او به موضوع منع تبلیغات در این صنعت اشاره و تصریح کرد: تبلیغات در کل این صنعت بدون درنظر گرفتن هیچ استثنایی، ممنوع است، ولی با یک رویه درست می توان سازوکاری را طرح ریزی کرد که به عنوان مثال برندهای با گرید یک که سلامت جامعه را در اولویت کار خود دارند، اجازه تبلیغات داشته باشند.
مدیرعامل شرکت تولیدی تاکید کرد: شائبه ای که درخصوص سوسیس و کالباس همیشه ذهن مردم را درگیر می کند، بالا بودن قیمت فرآورده های گوشتی با کیفیت از قیمت یک کیلو گوشت قرمز است که باید گفت گوشت قرمز یا سفید خام، پس از پخت، دچار افت شده و تا حدود ۵۰ درصد از وزن خود را از دست می دهد و درنتیجه طبیعی است که این فرآورده های گوشتی کاملا پخته و آماده مصرف که فرآیند اضافه شدن مواد اولیه دیگر را نیز طی میکند از گوشت و مرغ خام گران تر باشد.
منبع:
باشگاه خبرنگاران جوان