خطر کوتاهی قد کودکان با کاهش مصرف لبنیات

دبیر انجمن تغذیه البرز با اشاره به ضرورت مصرف انواع ویتامین برای درمان بیماران کرونایی، اظهار کرد: بیمار به دفعات غذای کم حجم بخورد و مایعات گرم به ویژه چای کمرنگ، آب ولرم همراه با لیمو ترش تازه، ویتامین C حتماً در برنامه غذایی خود داشته باشند.

زهرا احدی با بیان اینکه پرهیز از سرخ کردنی و مصرف مایعات کافی برای باز توانی بدن لازم است، افزود: اما باید توجه کرد که بیمار مبتلا به کرونا کم اشتهاست بنابراین غذاهای بدون مزه، میل او را برای صرف غذا ترغیب نمی‌کند از همین رو بهتر است که خانواده غذای مفیدی طبخ کنند تا بیمار دچار سو تغذیه نشود.

وی تصریح کرد: مصرف میوه و سبزی و استفاده حداقل یک روز در میان از آب هویج، مصرف کافی ماست پروبیوتیک وعده می‌تواندکمک کند. غذاها به صورت آب پز و پخته و پر ادویه و سرخ کردنی نباشد.

دبیر انجمن تغذیه البرز، گفت: برای بیماران کرونایی به دلیل شرایط خاص جسمانی و کم اشتهایی، باید غذاهای خوش طعم طبخ شود. مصرف تخم مرغ، مایعات کافی، آب میوه طبیعی، دمنوش گیاهی مثل آویشن و پرهیز از آب میوه‌های صنعتی، گوشت پر چرب، غذاهای کباب شده روی آتش برای بهبود حال بیماران مؤثر است.

احدی اظهار کرد: اطرافیان بیماران مبتلا به کرونا در صورتی که بیمار دچار تب شد حتماً با استفاده از مصرف مایعات تب تب او را کاهش دهند. مصرف حبوبات پس از بهبودی بیمار مبتلا به کرونا می‌تواند در باز توانی بدن مفید باشد.

خطر کوتاهی قد کودکان با کاهش مصرف لبنیات

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اهمیت مصرف لبنیات و نقش آن در سلامت استخوان‌ها و افزایش قد کودکان، اظهار کرد: پنج گروه اصلی مواد غذایی داریم، لبنیات مهم‌ترین جز آن بوده و شیر در میان آن‌ها از همه مهم‌تر است.

نرگس جوزدانی، افزود: برخی از افراد مصرف شیر را جز مهم‌ترین گروه مواد غذایی خود می‌دانند و به استفاده از آن در طول روز اهمیت می‌دهند، اما برخی دیگر هیچ توجهی به مصرف شیر ندارند و به اشتباه می‌گویند که اصلاً لبنیات برای بدن لازم و ضروری نیست و به علت سرد بودن هنگام مصرف اذیت می‌شویم.

وی تصریح کرد: هیچ ماده یا گروه غذایی وجود ندارد که بتواند کلسیم بدن افراد را تأمین کند و باید بدانیم که کلم، کاهو، کنجد تأمین کننده کلسیم نخواهند بود. افراد نباید شیر را به هیچ عنوان از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنند، مصرف شیر کم چرب یا بدون چربی بهترین گزینه است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه شیر پاستوریزه و استر لیزه اولویت بیشتری نسبت به شیر باز دارد، تاکید کرد: شیر همانند ویتامین D به تنهایی در پیشگیری از پوکی استخوان تأثیرگذار نخواهد بود، بلکه مجموعه دریافت کافی پروتئین، کلسیم، ویتامین D، منیزیم و روی در کنار یک دیگر در ساخت مفاصل، استخوان و دندان محکم برای سیستم ایمنی بدن افراد نقش دارد.

جوزدانی با اشاره به حساسیت افراد به شیر و لبنیات، اظهار کرد: افرادی که به شیر حساسیت دارند، شیر بدون لاکتوز تهیه کنند و بعد از ترکیب آن با آب و پس از گرم کردن با یک عدد خرما شیر را بنوشند.

وی با اشاره به سرانه مصرف لبنیات در کشور اظهار کرد: متأسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور پایین است و این موضوع موجب کوتاهی قد کودکان در کشور خواهد شد چرا که شیر و لبنیات حاوی اسیدآمینه‌های ضروری برای ساخت عضلات و ماهیچه‌های بدن ماست.

سالم‌ترین غذا برای قلب چیست؟

افراد مسن نباید ساعات بیشتر یا کمتری از زمان تعیین شده توسط پزشکان بخوابند. اگر آن‌ها به اندازه کافی نخوابند از ناراحتی‌های قلبی رنج خواهند برد و اگر بیش از حد بخوابند، خطر ابتلاء به زوال عقل در آن‌ها افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقات سوتلانا فوس متخصص تغذیه، قارچ باید حتماً در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. این ماده غذایی محبوب حاوی پروتئین، ویتامین‌های B. و C، نیاسین و اسید فولیک و همچنین کلسیم، فسفر، پتاسیم و آهن است.

وی معتقد است همه این عناصر تأثیر مثبتی در کار سیستم قلبی عروقی و عصبی مرکزی دارند، باعث تقویت بافت استخوانی و تأثیر مفیدی بر روی خونسازی می‌شوند. قارچ بهتر است همراه با غلات، گوشت و سبزیجات، مصرف شود. قارچ برای کودکان زیر سه تا پنج سال توصیه نمی‌شوند.

قارچ باید سفید باشد، گاهی اوقات دارای رنگ صورتی یا بژ است، اما لکه‌های تیره نباید داشته باشد. کلاهک قارچ باید دارای رنگ مات باشد. قارچ‌های تازه بوی مطبوعی دارند. حالت قارچ باید انعطاف پذیر باشد.

سرویس خبری :اخبار علمی -تغذیه و سلامت

خروج از نسخه موبایل